387
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

پدرش ـ تلمذ کرده است؛۱ با وجود این، گزارش صریحی مبنی بر تأثیرپذیری علوی از اندیشه فضل در دست نیست، ولی با تکیه به برخی شواهد، احتمال حضور وی در خط کلامی فضل تقویت می‌شود؛ اولاً، در دوران اقتدار سیاسی و اجتماعی خاندان ابومحمد علوی در نیشابور، ابن‌جنید اسکافی (در ادامه از وی سخن خواهیم گفت)، از هواداران فضل‌بن ‌شاذان، به نیشابور رفته و مورد استقبال گرم شیعیان آن شهر قرار گرفته است؛ ثانیاً، علوی به همراه استادش ابوالطیب رازی، از سوی معتزلیان به عقیده ارجاء متهم شده است؛۲ ثالثاً، او نیز مانند فضل‌بن ‌شاذان و استادش ابوالطیب رازی در موضوع وعید با معتزلیان درگیر بوده است.۳

ب. شاخه ماوراءالنهر

جریان هشام‌‌بن‌حکم علاوه بر شهر نیشابور و منطقه خراسان، در مناطقی از ماوراءالنهر نیز گسترش یافت. از مهم‌ترین حامیان این خط فكری در ماوراءالنهر، فردی به نام جبریل‌بن‌ احمد فاریابی ـ مقیم كَش - است. فاریابی تقریباً هم‌زمان با فضل می‌زیسته، ولی از ارتباط او با فضل چیزی گزارش نشده است. وی با سفر به نواحی عراق، قم و خراسان، نزد عالمان آن مناطق دانش آموخت.۴

با نگاهی به طرق روایاتی كه از فاریابی بازمانده است، می‌توان به اثرپذیری وی از محمد‌بن‌ عیسی‌بن ‌عبید - از شاگردان یونس‌بن‌ عبدالرحمان‌ - و نیز به وابستگی‌ او به جریان هشام‌بن‌حكم و یونس، پی برد. فاریابی در دفاع از تعالیم هشام و یونس و نیز در تبرئه اتهامات هشام‌بن‌‌حكم، به انتشار اخباری گاه منحصر ‌به ‌فرد همت

1.. ابن‌فندق، اللباب فی تهذیب الأنساب، ج۲، ص۴۹۴.

2.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۱۱۴.

3.. ابن‌فندق، اللباب فی تهذیب الأنساب، ج۲، ص۴۹۸.

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۱۸.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
386

نیشابور در نیمه اول سده چهارم است. اینکه وی از سوی متکلمان اعتزال‌گرای امامیه آن شهر، به داشتن عقیده ارجاء متهم شد، ۱ این احتمال را به وجود می‌آورد که وی در تبیین امامیه از مسئله ایمان، میراث‌‌دار دیدگاه فضل بوده است. احتمالاً رازی همانند جمهور امامیان نخستین می‌اندیشیده است. امامیان نخستین برخلاف معتزله، «ایمان» را به عقد قلب و اقرار لسان تفسیر می‌کردند و عمل را از آثار ایمان می‌دانستند.۲ این دیدگاه در برابر نظریه وعید معتزله قرار داشته است. طبق دیدگاه معتزله، عمل در اصلِ ایمان، اثرگذار و نتیجه قهری ایمان است، به گونه‌ای كه اگر كسی گناهی را مرتكب شد، این گناه از عدم ایمان وی حكایت دارد و از این رو مستحق عذاب ابدی است.۳ شاید به این سبب ابوالطیب رازی، مورد اعتراض و اتهام امامیان اعتزال‌گرا قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد، وی این اندیشه را از فضل - میراث‌دار آرای برخی کوفیان - به ارث برده باشد؛ به‌ ویژه آن‌که فضل، دو اثر به نام‌های كتاب الوعید و كتاب فی الوعد و الوعید - به احتمال زیاد در ردّ وعید- تألیف كرده بود.۴

شخصیت‌های دیگری نیز در این مورد قابل پیگیری هستند. ابومحمد علوی‌ نیشابوری (م.۳۷۶ق) - از متکلمان صاحب‌نام امامیه و شاگرد ابوالطیب رازی - ۵ نیز ظاهراً در خط فکری فضل قرار داشته است. پدر و عموی وی که در نیشابور، قدرت سیاسی و اجتماعی داشته‌اند و شیخ طوسی با تعبیر «معروفان جلیلان» از آنان یاد می‌کند، ۶ نیز روایات و تألیفات فضل‌بن ‌شاذان را از علی‌بن ‌قتیبه - شاگرد مشهور فضل - فرا گرفته‌اند.۷ از سوی دیگر، ابومحمد علوی نزد عمو - و احتمالاً

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۸۲-۲۸۳.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۳.

3.. تبیین یاد‌شده از دیدگاه معتزله را شفاهی از حجت ‌الاسلام‌ و ‌المسلمین دكتر محمد‌تقی سبحانی شنیدم.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷.

5.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۷۷.

6.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۵۱.

7.. سمعانی، الانساب، ج۳، ص۱۲۹؛ ابن‌فندق، اللباب فی تهذیب الأنساب، ج۲، ص۴۹۴، ۴۹۶.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10042
صفحه از 478
پرینت  ارسال به