365
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

بیگانه به ویژه ایرانیان و تعاملات فرهنگی با این اقوام، همچنین به دلیل اختلافات مذهبی و سیاسی در بصره رشد قابل توجهی داشت. حتیٰ مهم‌ترین مرکزی که اشعار شاعران پیش از اسلام در آن گردآوری و تدوین می‌شد، همین شهر بود.

به سبب نقش برجسته شعر و ادبیات در نهادینه‌‌سازی عقاید و ایده‌های کلامی در جامعه، همچنین به دلیل قابلیت‌های فوق‌‌العاده بیان منظوم، خصوصاً در تبدیل عقاید کلامی به فرهنگ عمومی، اغلب در رویدادهای اجتماعی و فرهنگی از این صنعت بهره برده می‌شد. به همین دلیل که اندیشوران می‌کوشیدند تفکرات خویش را با شعر به جامعه القا کنند، شمار قابل توجهی از متکلمان با تعبیر «شاعر» نیز وصف شده‌اند. از این رو شاعران نیز خواه ناخواه به عرصه درگیری‌ها و منازعات کلامی وارد می‌شدند. شعرای شیعه نیز در این کشمکش‌های عقیدتی بی‌‌کار نمی‌نشستند. آنان خصوصاً بعد از ترغیب زیاد اهل بیت‌‌ علیهم السلام در ترویج عقاید راستین از طریق شعر و ادبیات، انگیزه و انرژی بیشتری برای فعالیت‌های خود پیدا کردند.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
364

راستای دیدگاه کلامی خویش، حوادث تاریخی را بازخوانی کرده و انعکاس دهند. به همین علت است که بصریان در خصوص منازعات صدر اسلام، آثار قابل توجهی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

شیعیان نیز که اساساً در عرصه تاریخ‌‌نگاری همیشه پیشگام بوده‌اند و همواره خصوصاً به دلیل تحریفات تاریخی از سوی مخالفان‌‌شان، به سفارش ائمه علیهم السلام حتیٰ به نگارش تاریخ ترغیب می‌شدند، از اواخر سده دوم هجری جریانی را در بصره شکل دادند که در موضوعات مختلف تاریخی همچون مسائل کلامیِ چالشی، مانند مسائل مربوط به جنگ جمل به فعالیت‌هایی در تاریخ‌‌نگاری مشغول بودند. آنان به این موضوع توجه داشتند که در عرصه تاریخ‌‌نگاری، نباید لگام کار به دست مخالفان که آشکارا در صدد تحریفات تاریخی به نفع اندیشه‌های خویش‌‌اند، داده شود. جالب است بدانیم که تلاش‌های تاریخ‌نگاران امامی بصره برای نشان دادن واقعیت‌های صدر اسلام، احتمالاً در تغییر دیدگاه اندیشه‌ورزان مخالف، خصوصاً معتزلیان مؤثر بوده است.

متكلمان بصری كه در زمان‌‌های متمادی، افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلامبر خلفای نخستین را انكار می‌كردند، در اواخر سده سوم و چهارم، افضلیت آن حضرت بر سایر صحابه را پذیرفتند. بعید نیست تلاش تاریخ‌نگاران امامی در کنار متکلمان امامی بصره موجب گردید معتزلیان سرسخت بصره در این مسئله تغییر عقیده دهند. حتیٰ مورخان سنی بصره نیز از این امر مستثنا نبودند و در پاره‌‌ای موضوعات، تحت تأثیر مورخان شیعی بصره قرار گرفتند.

بصره، اصلی‌ترین خاستگاه شعر و ادب در سده‌های نخستین اسلامی به شمار می‌رود. جریان شعرا و ادبا در بصره، به عنوان آخرین جریان مورد بحث در این فصل، بیشتر به دلیل جنبه‌های زیبایی شناسانه‌‌ای که در شعر و ادب وجود دارد، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین جریان‌های فرهنگی و فکری در بستر جامعه محسوب می‌شود. این جریان بیشتر به دلایلی همچون تنوع قومی بالا و آمیزش اعراب با اقوام

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9956
صفحه از 478
پرینت  ارسال به