339
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

عبداللّه (م.۳۶۵ق) مشهور به ناشی اصغر دو تن از شاعران نامدار امامیه، اقدام کردند.۱

جایگاه بیان منظوم نزد ائمه علیهم السلام و اصحاب امامیه

هنر شعر بسیار مورد توجه ائمه علیهم السلام قرار داشته و شعرا نزد ایشان از جایگاه رفیعی برخوردار بوده‌اند. چه آنکه صنعت شعر یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها در انتقال و گسترش آموزه‌های اعتقادی در جامعه محسوب می‌شده است. همان‌ گونه که مخالفان اهل بیت علیهم السلام برای پیاده کردن اهداف نامشروع و افکار انحرافی خویش در جامعه از عنصر شعر بهره می‌جستند، ۲ ائمه علیهم السلام نیز برای ترویج تعالیم الهی و تبلیغ عقاید راستین اسلامی، به ابزار شعر و نطق منظوم توجه داشتند. از این رو آنان اصحاب را به سرودن و خواندن شعر ترغیب می‌کردند، تا جایی‌که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «هر کس یک بیت شعر درباره ما بسراید، خداوند در بهشت برای او خانه‌ای می‌سازد».۳ و در جای دیگر آن حضرت شاعران و مداحان مدافع اهل بیت‌‌ علیهم السلام را مؤید روح القدس دانسته و فرموده است: «کسی درباره ما بیتی از شعر نگفته است، مگر به تأیید روح القدس».۴ همچنین امام رضا علیه السلام نیز در تکریم و تشویق شاعران به شعر فرموده است: «مؤمنی درباره ما مدیحه‌ای نسراییده، مگر آنکه خداوند در بهشت برای او شهری هفت برابر دنیا بنا کند و هر ملک مقرب و نبی مرسلی او را در آن شهر زیارت کند».۵ آنان اشعار بعضی شاعران را ملهم از ملائک می‌دانستند.۶

1.. ابن‌جوزی، المنتظم، ج۱۵، ص۳۳۰.

2.. به عنوان نمونه؛ معاویه هوادارانش را به بیان منظوم و خواندن شعر ترغیب می‌کرده است. (سمعانی، المنتخب من معجم الشیوخ، ج۱، ص۴۰۷).

3.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۱۵.

4.. همان.

5.. امام صادق علیه السلام دربارۀ عبداللّه‌بن غالب اسدی شاعر می‌فرمود: ملکی شعر را بر او القا می‌کند و من آن ملک را می‌شناسم. (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۳۰؛ شیخ طوسی، رجال، ص۱۴۱-۱۴۲).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
338

باید اضافه کنم که شیعیان در مسائل اجتماعی خویش و همچنین ظلم‌هایی که نسبت به آنان و مقدسات‌‌شان از سوی دستگاه خلافت روا داشته می‌شد، مخالفت خویش را با ابزار شعر نشان می‌دادند. به عنوان نمونه وقتی متوکل عباسی، قبر امام حسین علیه السلام را منهدم و ویران کرد، شاعران شیعی مانند دعبل خزاعی با بیان شعر، اقدام کینه‌‌توزانه متوکل را تقبیح کردند.۱ ناگفته نماند که حضور پر رنگ و فعالیت شعرای شیعه در سده‌‌های نخستین بسیار مخاطره آمیز بوده است، هر چند بعضی مانند منصور‌بن سلمه نمری از بیم حاکمان سیاسی به عنصر تقیه متوسل می‌شدند؛۲ ولی جامعه شاعران امامیه در آن روزگار، هماره از سوی دستگاه خلافت در تنگنا بوده و به دشواری درباره اعتقادات خود شعر می‌سرودند.

در برخی منابع آمده که دولتمردان متعصب عباسی و اموی، زبان‌‌های شاعران شیعی را قطع نموده و دیوان‌های آنها را پاره و معدوم می‌کردند.۳ در این باره می‌توان به تهدید یحییٰ‌‌بن‌ یعمر عدوانی بصری توسط حجاج‌بن یوسف ثقفی۴ و تهدید ابوالعباس عبیداللّه‌بن اسحاق مکاربی از سوی متوکل عباسی۵ و همچنین شهادت فجیعانه ابویوسف یعقوب‌بن اسحاق (م.۲۴۴ق) معروف به ابن‌سکیت و ابومحمد عبداللّه‌‌بن عمار برقی (م.۲۴۵ق) دو تن از شاعران امامیه به دست متوکل عباسی، اشاره کرد.۶

کینه‌‌توزی و تعصب مخالفان نسبت به شعرای مدافع اهل بیت علیهم السلام تا حدی بود که آنان به نبش قبر و سوزاندن اجساد شاعرانی چون منصور‌بن سلمه نمری۷ و علی‌بن

1.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۲، ص۳۵.

2.. ابن‌معتز، طبقات شعراء المحدثین، ص۲۷۶.

3.. خوارزمی، رسائل، ص۴۸۷.

4.. بلاذری، انساب الاشراف، ج۱۳، ص۲۶۵-۲۶۶.

5.. ابن‌نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۲، ص۲۷.

6.. ابن‌خلکان، وفیات الاعیان، ج۶، ص۳۹۵-۳۹۶؛ امینی، الغدیر، ج۴، ص۱۴۰.

7.. ابن‌قتیبه، الشعر و الشعراء، ج۲، ص۸۴۹؛ خوارزمی، رسائل، ص۴۷۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9816
صفحه از 478
پرینت  ارسال به