325
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

النبوة داشته که مطالبی از این اثر در منابع کلامی امامیه نقل شده است.۱

امتداد جریان تاریخ‌نگاری امامیه بصره در بغداد

برخی تاریخ‌نگاران امامیه که در بصره نزد مورخان امامی آن دیار تعلیم دیده بودند، به مرکز علمی بغداد آمده و در آنجا منقولات تاریخی اصحاب امامی بصره را منتشر ساختند. برجسته‌ترین این افراد، ابوالعباس احمد‌بن عبیداللّه‌بن محمد‌بن عمار ثقفی کاتب می‌باشد. ثقفی که مخالفان، از او به تعابیری چون «من رؤوس الشیعه»۲و «كان شیعیاً غالیاً فی التشیع»۳ نام برده‌اند، مدتی را در بصره بوده و در آن دیار از محضر ابوالحسن علی‌بن محمد‌بن سلیمان نوفلی - تاریخ‌‌نگار و از اصحاب امام هادی علیه السلام - بهره برده است. سپس ابوالعباس ثقفی به بغداد آمده و - ظاهراً - مسعودی (م.۳۴۶ق) در آنجا از طریق وی به کتاب مهم الاخبار ابوالحسن نوفلی دست یافته و مطالبی از آن نقل کرده است.۴ همچنین به نظر می‌رسد ابوالفرج اصفهانی (م.۳۵۶ق) در بغداد با ابوالعباس ثقفی ملاقات کرده و از او روایات تاریخی، خصوصاً درباره علویان فرا گرفته است. گمان می‌رود ابوالفرج اصفهانی کتاب مقاتل الطالبیین را بر پایه کتاب المبیضه ثقفی تألیف کرده و از این رو برخی منقولات تاریخی ابوالحسن نوفلی بصری - استاد ثقفی - به آن کتاب ورود پیدا کرده است.۵ همچنین پاره‌ای از گزارش‌های تاریخی مربوط به زندگانی اهل بیت علیهم السلام ثقفی، از طریق بغدادیان به مصادر روایی امامیه راه یافته است.۶

1.. ابن‌جبر، نهج الایمان، ص۶۴۰؛ نباطی بیاضی، الصراط المستقیم، ج۱، ص۹۶.

2.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۱، ص۱۱۸.

3.. سمعانی، الانساب، ج۴، ص۱۸۸.

4.. مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۷۹، ۸۱.

5.. جعفریان، «علی‌بن محمد نوفلی و کتاب الاخبار او»، ص۳۵۷.

6.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۷۰، ۷۳، ۸۲؛ شیخ طوسی، الأمالی، ص۵۰۱، ۵۴۴، ۵۷۴؛ شیخ طوسی، الغیبة، ص۲۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
324

آخرین مورخان جریان تاریخ‌‌نگاری امامیه در بصره برشمرد. او از تبار قبیله بزرگ ازد و در شهر بصره ساکن بوده۱ و ظاهراً در نیمه سده چهارم هجری در آن شهر می‌زیسته است. ابوعبداللّه دُبَیلی در زمره محدثان و تاریخ‌نگاران برجسته و موثق امامیه قرار دارد، ۲ که در بصره نزد تاریخ‌نگاران امامی مانند محمد‌بن زکریای غلابی و ابوبشر احمد‌بن ابراهیم عمی شاگردی کرده است.۳ علاوه بر این، او مسافرت‌‌هایی به بغداد و واسط نیز داشته و در آن شهرها روایاتی را از اصحاب امامیه فرا گرفته است.۴

از ابوعبداللّه دبیلی روایاتی در موضوعات امامت، فضایل، سیره و تاریخ در مصادر روایی یافت می‌شود.۵ با توجه به محتوای منقولات وی می‌توان به رویکرد تاریخی - کلامی‌‌اش پی برد. افزون بر این، دبیلی کتاب‌هایی با موضوع تاریخ، تألیف کرده که عناوین آنها از دیدگاه تاریخی - کلامی او بیشتر پرده بر می‌دارند. آن آثار عبارت‌‌اند از: ۱. اخبار الصادق علیه السلام مع المنصور۲. اخباره (امام صادق علیه السلام) مع ابی‌‌حنیفه» ۳. الاذان حی علی خیرالعمل، گفتن عبارت خیرالعمل در اذان، یکی از موارد چالش برانگیز میان شیعه و عامه به شمار می‌رفته است. ۴. اخبار الرضا علیه السلام، ۵. اخبار ابی‌‌جعفر الثانی علیه السلام۶ ۶. ظاهراً او کتابی در معجزات پیامبر  صلی الله علیه و اله به نام معجزات

1.. نجاشی، رجال، ص۳۹۶.

2.. همان.

3.. شیخ طوسی، الأمالی، ص۶۵۷؛ طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۶۴-۱۶۵؛ ابن طاوس، جمال الاسبوع، ص۱۰۴، ۱۹۱.

4.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج ‌۱۳، ص۳۳، ۳۴؛ ابن‌نجار ذیل تاریخ بغداد، ج۲، ص۳۱؛ عمری علوی، انساب الطالبیین، ص۱۱۳.

5.. خزاز قمی، کفایة الاثر، ص۶۱- ۶۲، ۸۶، ۱۰۶، ۱۳۶، ۲۲۶، ۲۳۴؛ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹، ۱۰؛ شیخ طوسی، الأمالی، ص۶۵۷- ۶۵۸، ۶۹۲؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۳، ۳۴؛ ابن‌شاذان قمی، مائه منقبه، ص۳۶، ۷۷، ۷۸؛ طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۶۴-۱۶۵؛ عماد الدین طبری، بشارة المصطفی، ص۳۵، ۵۱؛ نباطی بیاظی، الصراط المستقیم، ج۲، ص۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۷.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۹۶-۳۹۷.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10074
صفحه از 478
پرینت  ارسال به