225
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

داشته‌اند و متکلمان معتزلی در آن نواحی نیز کم و بیش فعال بوده‌اند.۱

حضور شیعیان و فعالیت جریان کلامی امامیه در عسکرمکرم

هر چند در پژوهش‌های جدید به جز شهر اهواز، از حضور شیعیان در منطقه خوزستان - در همسایگی بصره - سخنی به میان نیامده است؛ اما با جست‌‌وجو در میان منابع، می‌توان از وجود شیعیان در عسکرمکرم اطلاعاتی به دست آورد و حتیٰ با پی‌جویی بیشتر می‌توان خط کلامی امامیه در این شهر را نیز باز شناخت. منابع تاریخ‌نگاری از وجود تشیع، دست‌ کم از نیمه اول سده سوم هجری در عسکرمکرم خبر می‌دهند.

بعضی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که عبداللّه‌بن میمون از رهبران و پایه‌‌گذاران فرقه اسماعیلیه، مدتی را به عنوان عالم شیعی در عسکرمکرم و در محله ساباط ابی‌‌نوح آن شهر به سر می‌برده است، ۲ پس از آن که عقاید انحرافی وی آشکار شد، شیعیان عسکرمکرم پیش از معتزلیان علیه او شوریدند و به منزلش هجوم بردند و ابن میمون را از آن شهر متواری ساختند.۳ نجاشی از فارس‌بن حاتم‌بن ماهویه قزوینی - از اصحاب غالی و منحرف امام هادی علیه السلام - با تعبیر «نزیل العسکر» نام برده است.۴ همو کتابی به نام الرد علی الاسماعیلیه داشته است۵

1.. مثلاً گفته شده که ابواسحاق ابراهیم‌بن عباس بصری از متکلمان بزرگ بصری گاهی در شوشتر، گاهی در اهواز، گاهی در عسکرمکرم و گاهی ابله، گاهی در بصره تدریس می‌کرده و بسیاری از کلام‌‌آموزان بغدادی نیز برای فراگیری درس وی از بغداد به خوزستان و بصره می‌آمدند (قاضی عبدالجبار، فضل‌ الاعتزال، ص۳۲۸).

2.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۳۸؛ نویری، نهایة الارب، ج۲۸، ص۷۰.

3.. نویری، نهایة الارب، ج۲۸، ص۷۰؛ ابن ندیم، الفهرست، ص۲۳۸با اندکی تغییر.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۱۰.

5.. همان.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
224

غفاری عسکری از طبقه هفتم، ۱ از آن جمله‌اند.

به هر ترتیب عسکرمکرم با حضور متکلم برجسته‌ای چون ابوعلی جبایی در آنجا و مباحثات کلامی بیش از پیش در آن مرکز علمی اهمیت پیدا کرد.۲ پس از مرگ ابوعلی جبایی (م.۳۰۳ق) فرزندش ابوهاشم و سایر شاگردان او، همچنان فعالیت‌های علمی و کلامی را در عسکرمکرم تداوم بخشیدند، ۳ تا جایی‌که جویندگان علم از شهرهایی چون بغداد برای فراگیری دانش کلام بدانجا رهسپار می‌شدند.۴ گفته شده قاضی عبدالجبار اسدآبادی (م.۴۱۵ق) - شخصیت ممتاز معتزله - مدتی را در آن شهر تحصیل کرد و از بزرگانی چون ابوالحسن‌بن حباب معروف به ابن سقطی و ابوالعباس عسکری دانش آموخت.۵

ناگفته نماند که در کنار عسکرمکرم، شهرها و شهرک‌های دیگری در اطراف اهواز و در منطقه خوزستان مانند رامهرمز، ۶ تستر(شوشتر)، عبادان (آبادان)، ۷ دورق (شادگان)، ۸ شوش و جندی‌شاپور۹ تحت سیطره اندیشه معتزلیان بصره قرار

1.. ابن ‌ابی‌‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۷ص۱۳۲؛ ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۷۱.

2.. به عنوان نمونه نک: قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۸۸.

3.. البته ابوهاشم جبایی در سال ۳۱۷قمری رهسپار بغداد شد. (ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۹۶).

4.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۹۱.

5.. همان، ص۳۱۲-۳۱۴.

6.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۴۱۵؛ نشوان حمیری، الحور العین، ص۲۱۲؛ گفته شده ابومحمد عبداللّه‌بن عباس رامهرمزی از شاگردان ابوعلی جبایی در رامهرمز از جایگاه بزرگی برخوردار بوده و مسجد کبیر آن شهر در اختیار وی بوده است. (قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۳۱۲) قاضی عبدالجبار برای تبرک، املای کتاب معروف المغنی را در مسجد یاد شده شروع کرده است. (ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۹۸).

7.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۸۰.

8.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۴۱۵.

9.. همان؛ قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۱۱۲-۱۱۳؛ نشوان حمیری، الحور العین، ص۲۱۲، با اندکی تغییر در ذکر اسامی شهرها.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9785
صفحه از 478
پرینت  ارسال به