گرایشهای فکری و سیاسی عباسیان، بنینوفل نیز همانند سایر خاندانهای شیعی چون آل یقطین و آل خزاعه، از عباسیان فاصله گرفته و بیش از پیش به اهل بیت علیهم السلام نزدیک شدند.۱
محمدبن سلیمان نوفلی یکی از آنها است که برخلاف همراهی پدرش با بنیعباس، در زمره هواداران اهل بیت علیهم السلام قرار داشته است.۲ فرزندان محمدبن سلیمان نوفلی نیز پیرو اندیشه امامیه بودهاند. نامدارترین فرزند وی علیبن محمدبن سلیمان میباشد که در زمره اصحاب امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام قرار داشته است.۳ همو کتاب تاریخی به نام الاخبار تألیف کرده بود۴ که در آن اثر، بیشتر به وقایع علویان و عباسیان اشاره شده است. علیبن محمدبن سلیمان نوفلی یکی از سر حلقههای جریان تاریخنگاری امامیه در بصره محسوب میشود که از نقش وی سخن خواهیم گفت. عبادبن محمد نوفلی و جعفربن محمد نوفلی نیز از جمله اصحاب امام رضا علیه السلام بودهاند.۵ احمدبن محمدبن سلیمان هم از راویان امامیه به شمار میرود.۶
از فعالیتهای علمی محمدبن سلیمان نوفلی در بصره - پیش از عزیمت به بغداد - آگاهی چندانی نداریم. نوفلی در زمانی نامعلوم، از بصره به بغداد آمده و در آنجا با محافل امامیه ارتباط برقرار کرده است. او در بغداد با علیبن یقطین - از بزرگان اصحاب امام کاظم علیه السلام و کارگزار شهیر عباسی - مرتبط بوده و روایاتی را از وی در
1.. جعفریان، منابع تاریخ اسلام، ص۱۷۵.
2.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۲-۸۳.
3.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۸۸.
4.. مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ص۴۲۸.
5.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۶۲؛ جعفربن محمد نوفلی در قنطرۀ اربق –ناحیهای در خوزستان – با حضرت رضا علیه السلام - ظاهراً در سفر به خراسان- ملاقات کرده و از آن حضرت دربارۀ عقاید انحرافی واقفیان پرسیده که آن حضرت او را از انحرافات عقیدتی واقفیه آگاه ساخته و همچنین به وی فرمود: که پس از شهادتش به فرزندش امام جواد علیه السلام رجوع کند. (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۲۳۳).
6.. صفار، بصائر الدرجات، ص۶۳-۶۴؛ شیخ صدوق، أمالی، ص۶۹۰.