189
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

از افراد این دودمان - در سه سده نخست هجری - در عرصه‌های علمی، سیاسی و اجتماعی فعال بوده‌اند.۱ منابع تاریخی و غیر تاریخی از زندگی محمد‌بن سلیمان نوفلی اطلاعات زیادی به دست نمی‌دهند. با این حال می‌دانیم که خاندان وی در بصره اقامت داشته‌اند و در آن شهر از جایگاه با سابقه اجتماعی برخوردار بوده‌اند. پدرش سلیمان‌بن عبداللّه نوفلی، در برپایی خلافت بنی‌عباس با عباسیان همکاری می‌کرده و گفته شده که او به همراه عبداللّه‌بن علی عباسی در فتح دمشق - پایتخت امویان - و نبش گور خلفای اموی شركت داشته ‌است.۲ همو است كه می‌گوید: در گور معاویه چیزی جز خط سیاه خاكستر شده، مشاهده نشده است.۳

درباره گرایش خاندان نوفلی به تشیع باید گفت: هر چند نوفلیان روابط حسنه‌ای با عموزادگان‌‌شان از بنی‌‌علی علیه السلام و بنی‌عباس داشته‌اند؛۴ با این وجود، آنها بیشتر به خط فکری علویان متمایل بودند و از این رو شمار قابل توجهی از این دودمان در زمره اصحاب ائمه علیهم السلام جای دارند.۵ بعضی از افراد این دوده در آغاز با عباسیان همکاری می‌کردند، ولی پس از تثبیت خلافت بنی‌‌عباس و مشخص شدن

1.. جعفریان، منابع تاریخ اسلام، ص۱۷۳-۱۷۵.

2.. ابن‌عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۳، ص۱۲۶-۱۲۷؛ البته ابن‌عساکر به اشتباه به جای سلیمان‌بن عبداللّه نوفلی از فرزندش محمد‌بن سلیمان نوفلی نام برده است و بعضی از پژوهشگران، این اشتباه ابن عساکر را متذکر شده‌اند. (جعفریان، منابع تاریخ اسلام، ص۱۷۴).

3.. ابن‌عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۳، ص۱۲۷.

4.. آنان در زمان خلافت امام‌ علی علیه السلام و حتی در دورۀ زمامداری امام حسن علیه السلام از جمله کارگزاران و هم‌پیمانان آن بزرگوران به شمار می‌رفتند. حتی برخی از آنها با بعضی از اهل بیت علیهم السلام ارتباط سببی و خانوادگی نیز برقرار کرده بودند. گفتنی است که در میان اصحاب ائمه علیهم السلام شمار قابل توجهی از بنی‌‌نوفل به چشم می‌خورند. همچنین نوفلیان از دیر باز با عباسیان نیز ارتباط خوبی داشته‌اند، گفته شده که سلیمان‌بن عبداللّه نوفلی پدر محمد‌بن سلیمان به همراه عبداللّه‌بن علی عباسی در فتح دمشق پایتخت امویان و نبش گور خلفای اموی شركت داشته‌است. همو است كه می‌گوید: در گور معاویه چیزی جز خط سیاه خاكستر شده مشاهده نشد.(در بخش خاندان‌‌های شیعی بسیار به این مباحث پرداخته شده است).

5.. در بخش خاندان‌‌های شیعی بصره به اصحاب نوفلی ائمه علیهم السلاماشاره گردید.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
188

است یا نه. اما دانسته است که او با بسیاری از اندیشمندان معتزله بصره مانند عمروبن عبید، ضرار، ابوالهذیل علاف، ابوبكر اصم و نظام مناظره كرده است كه برخی از آنها در بغداد و در دربار خلفا و کارگزاران عباسی روی داده است.۱ با این حال معلوم نیست همه این گفت‌‌وگوها در بغداد انجام گرفته باشد. به دلیل ارتباط علمی کوفه با بصره، بعید نمی‌نماید که هشام سفرهای دیگری به بصره داشته و با متکلمان بصری گفت و شنود کرده است. احتمالاً هشام با کسانی مانند ابوبکر اصم - متکلم معتزلی مقیم بصره - ۲ (هیچ شاهدی مبنی بر حضورش در بغداد و کوفه در دست نیست) در بصره مناظره کرده است.۳

مهاجرت شاگردان هشام‌بن حکم به بصره

غیر از حضور هشام‌بن حکم در بصره، از پیشنیه جریان کلامی پیرو او در آن سامان، گزارش دیگری در دست نیست؛ تا آنکه در اواخر سده دوم هجری برخی از برجسته‌ترین شاگردان هشام‌بن حکم، از بغداد به بصره کوچیدند و در آنجا مباحثات کلامی خویش را پیگیری کردند.

حضور محمد‌بن سلیمان نوفلی در بصره

به نظر می‌رسد نخستین فرد از پیروان هشام‌بن حکم که پس از دوران محنت بار بغداد در بصره حضور پیدا کرد، محمد‌بن سلیمان‌بن عبداللّه‌بن حارث نوفلی بوده است. او از تبار آل نوفل یکی از تیره‌های نامدار قبیله بنی‌هاشم می‌باشد که بسیاری

1.. درباره مناظرات هشام نک: اسعدی، هشام‌بن حکم، ص۲۶۵-۳۰۲.

2.. او از متکلمان نامدار معتزله به شمار می‌رود که مسجدی در بصره داشته که گفته شده بیش از ۸۰ نفر از بزرگان معتزلی پشت سر وی نماز می‌خواندند. (ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۵۷).

3.. در وصف ابوبکر اصم نوشته‌اند: «بُلی بمناظره هشام ابن الحكم‏» (همان).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10069
صفحه از 478
پرینت  ارسال به