ارتباط جریان حدیثی بغداد با سایر مراكز امامینشین (در دوران حضور)
پس از حضور پررنگ اصحاب برجسته ائمه علیهم السلام در شهر بغداد و شكلگیری كانون حدیثی امامیه در این شهر، فرهیختگان بسیاری از مناطق امامینشین، خود را به حدیث بغدادیان نیازمند دیدند. از این رو بسیاری از محدثان آن نواحی، برای فراگیری حدیث رهسپار بغداد شدند. گرچه در آغاز، بغداد برای كوفیان محل نشر و عرضه حدیث محسوب میشده است، ولی به تدریج در اوایل سده سوم هجری برای سایر نواحی امامینشین، حتیٰ برای كوفه، به مركزی برای صدور حدیث تبدیل شده بود. مهمترین مناطقی كه در این دوره با كانون حدیثی بغداد مرتبط شدند و دریافت حدیث كردند عبارتاند از:
كوفه
كوفه هماره مهد مهم حدیث امامیه به شمار میرفته است. در آغاز، محل نشر حدیث كوفیان بغداد بود؛ با وجود این، با شكلگیری كانون حدیثی بغداد، محدثان كوفی، خود را نسبت به حدیث و میراث رِوایی موجود در بغداد بینیاز نمیدیدند. از این رو برخی محدثان آن شهر- از نسل سوم به بعد - با محدثان بغدادی ارتباط برقرار کردند و برای حدیث آموزی عازم بغداد شدند. در این زمینه میتوان به بهرهمندی حسنبن فضال، محمدبن حسینبن ابیالخطاب (د.۲۶۲ق) و حسنبن محمدبن سماعه (د.۲۶۳ق) - محدث كثیرالحدیث شیعه - از محضر محدثان بغدادی همچون محمدبن ابیعمیر اشاره كرد.۱ این امر به خودی خود از جایگاه رفیع كانون حدیثی بغداد حكایت دارد. نكته جالب توجه این است که بنوفضال كه بعدها از پرچمداران جریان حدیثی كوفه به شمار میرفتند، از