83
رفتار اخلاقی انسان با خود

د ـ دو طرف رابطه در رفتار انسان با خود

آنچه در بحث رفتار اخلاقی انسان با خود، در پی تبیین آن هستیم، بررسی الگوهای رفتارهای اخلاقی انسان در ارتباط با نفس خویش است. این الگوها شامل رفتارهای فرد که در ارتباط با نفس خود او کارآمد است می‌‌شود. در رفتار انسان با خود، وجود دو طرف برای ارتباط مفروض است؛ اما روشن است که تعامل انسان با نفس خویش، با رابطه او با همنوعان متفاوت است؛ زیرا در تعامل آدمی با همنوعان، طرفین تعامل فعال‌اند، اما در تعامل انسان با نفس خویش، انتخاب نوع رفتار با خویش، همانند رفتار بین شخصی وابسته به رفتار طرف مقابل و تأثیرپذیری از آن نیست. یعنی نفس انسان در ظاهرْ منفعل و فاقد هرگونه رفتاری است و ما به طور یک‌طرفه رفتار خود را در ارتباط با نفس خویش انتخاب، و عمل می‌‌کنیم. بنابراین رفتار انسان با خود، از این نظر با رفتار انسان با طبیعت شباهت بیشتری دارد؛ زیرا در آن حوزه نیز یک طرف همواره فاعل است و طرف دیگر که طبیعت است، عملی برخاسته از اراده و اختیار خود در برابر انسان انجام نمی‌دهد و همان‌گونه که طبیعت، همچون مادر بشر خدمات بی‌شماری به او ارائه می‌‌کند و گاه بلایای طبیعی دامنگیر او می‌‌شود، نفس انسان نیز حالات و هیجاناتی را که برخاسته از قوای چهارگانه خود، یعنی قوای عقلیه، غضبیه، شهویه و وهمیه۱ است بر ما عارض می‌‌کند و در نتیجه ما را در انجام‌دادن اعمال خود، چه در ارتباط با رفتار درون‌شخصی و چه در ارتباط با رفتار برون‌شخصی تا اندازه‌ای منفعل می‌‌کند. این انفعال بستگی به اندازه غلبه هریک از قوای چهارگانه بر سه قوه دیگر دارد. آنچه بر ما لازم است این است که بتوانیم قوای چهارگانه را تحت کنترل درآورده، هریک را تحت رهبری عقل، به صورت بجا و درست به‌کار گیریم. بنابراین اگرچه در رفتار بین شخصی، انتخاب نوع رفتار هر کس با دیگری، در بسیاری اوقات در گرو نوع رفتار دیگری با اوست و رفتارهای طرفین در تعاملات بین شخصی همواره در انتخاب نوع رفتار آینده تأثیرگذار است و به همین دلیل رفتارِ دوطرفه اصطلاحاً «تعامل» خوانده می‌‌شود، در رفتار با خود، رفتار همواره یک‌طرفه است و در عالم خارج، دو طرف حقیقی وجود

1.. ر. ک: معراج السعادة: ص۲۱ ـ ۳۴؛‌ و مبانی اخلاق: ص۲۲.


رفتار اخلاقی انسان با خود
82

انسان، باید ذاتاً هدف باشد. و جنبه مقدمی برای هدفی بالاتر نداشته باشد و نیز واحد باشد. وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم همچون (قَدْ أفْلَحَ مَنْ تَزَکی)۱ و (قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَکّیها)۲ و (وَ اذْکرُوا اللهَ کثِیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ)۳ رستگاری را علت غایی معرفی می‌کند. البته ایشان به استناد آیات قرآن کریم، رستگاری را سعادت به معنای رهایی از دشواری و رنج، و رسیدن به لذت بالاتر و پایدارتر، یعنی لذت جاودان دانسته است.۴ به‌این‌ترتیب اگر کمال، قرب الی‌الله یا حتی جلب خشنودی خدا را هدف اخلاق بدانیم، باز هدفی بالاتر که همان غایت انسان تلقی می‌شود، وجود دارد. آن غایت، به تصریح قرآن کریم، چیزی جز رستگاری نیست.

اما آنچه بیان شد، هدف عالی اخلاق بود؛ درحالی که اصلاح رفتار اخلاقی انسان با خود، کاری زیربنایی است و پایه اصلاح رفتار انسان در حوزه‌های دیگر قلمداد می‌شود؛ بنابراین هدف آن نیز می‌تواند هدفی دیگر در جهت دستیابی به سعادت به شمار آید.

شاید بتوان گفت هدف از اصلاح رفتار انسان با خود، نزدیک شدن به ماهیت انسانی و فاصله گرفتن از حیوانیت است. این هدف، باید با اصلاح رفتار با همنوعان و محیط تقویت شود و به کمال برسد و در ادامه، با اصلاح رفتار با خداوند، انسانِ برخوردار از رفتار انسانی، به انسان الهی ارتقا یابد و رفتارش رنگ خدایی گیرد. در این صورت، او سعادتمند می‌شود و به فوز و فلاح نایل می‌گردد. بنابراین انسان باید در زندگی دنیوی خویش تلاش کند از زندگی و خوی حیوانی فاصله گرفته، به انسانیت برسد و از آن درجه نیز بگذرد و الهی شود.

البته نباید این تصور پیش آید که اصلاح رفتارهای انسان، به‌ترتیب از رفتار او با خود شروع، و به اصلاح رفتار با خدا ختم می‌شود؛ بلکه اصلاح رفتارها در همه حوزه‌های رفتاری، به صورت همزمان امکان پذیر و بلکه ضروری است. بنابراین سالک نباید اصلاح رفتارش با همنوعان یا با خدا را مبتنی بر اصلاح رفتار با نفس خود بداند، و برای اصلاح رفتار در آن حوزه‌ها منتظر بماند رفتار با خود را اصلاح کند.

1.. اعلی: ۱۴.

2.. شمس: ۹.

3.. جمعه: ۱۰.

4.. اخلاق در قرآن: ج۱ ص۲۷ ـ ۳۵.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7228
صفحه از 327
پرینت  ارسال به