اخلاقی را از خود دور کنیم، باید در آغاز پاسخ داده شود. دراینباره دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. برخی مکاتب، هدف اخلاق را رسیدن به آرامش و لذت جاودانه، و رسیدن به آن را در گرو دست کشیدن از لذات مادی و دنیوی میدانند؛ ازاینرو ریاضت در دنیا را ترویج میدهند.۱ برخی ادیان، هدف از اخلاق را دستیابی به پندار و رفتار نیک میدانند.۲ یهودیت، عدالت را۳ و مسیحیت، تقرب به کمال مطلق را۴ هدف اخلاق بهشمار میآورد. برخی حکیمان، فضیلت را و برخی سعادت را هدف اخلاق دانستند و البته تعریف آنان از فضیلت و سعادت نیز گاه متفاوت به نظر میرسید.۵ اما اندیشمندان غربی متأخر، اهداف جدیدی برای اخلاق ابداع کردند. در قرون متأخر، اصالت به انسان داده شد و مکاتب اومانیستی شکل گرفت. به این ترتیب، اهداف اخلاق نیز تغییر کرد. رسیدن به لذت حداکثری۶ و انجامدادن وظیفه انسانی،۷ دو هدف عمدهای است که اندیشمندان غربی، برای اخلاق تعیین کردهاند. اندیشمندان مسلمان، با استفاده از قرآن و حدیث دیدگاههای متفاوتی دارند. برخی چون ابنسینا، عدالت اجتماعی را هدف اخلاق دانستهاند؛۸ برخی دیگر شناخت خدا، کمال فردی یا عدالت فردی و عدالت اجتماعی را اهداف اخلاق مطرح میکنند.۹
اینکه هدف از اخلاق، که همان هدف نهایی زندگی انسان است، متعدد است یا واحد، جای بسی تأمل است. استاد مصباح یزدی معتقد است اهداف میانی میتوانند متعدد و متنوع باشند؛ یعنی هر کاری میتواند برای چند هدف میانی صورت گیرد. همچنین اهداف میانی، منعی ندارد که برای کاری هدف باشند و برای هدفی بالاتر، مقدمه؛ اما این فرایند تا بینهایت نمیتواند ادامه داشته باشد؛ یعنی هدف متعالی
1.. اوپانیشاد: ص۴۴.
2.. اوستانامه: ص۳۷، ۳۹، ۸۷.
3.. کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید): ص۸۵۳، ۹۱۲، ۹۶۱.
4.. انجیل برنابا: ص۹۲.
5.. ر. ک: اخلاق نیکو ماخوس: ص۵۲۸؛ جمهور افلاطون: ۷ ـ ۱۷.
6.. ر. ک: انسان کامل ص۴۲ (دیدگاه نیچه).
7.. بنیاد ما بعد الطبیعه اخلاق: ص۷۸.
8.. هدف زندگی، ص۱۵.
9.. رضا حقپناه، «اخلاق، فضیلت، گوهر جامعۀ دینی»، اندیشۀ حوزه، ش ۷۹ ـ ۸۰.