81
رفتار اخلاقی انسان با خود

اخلاقی را از خود دور کنیم، باید در آغاز پاسخ داده شود. دراین‌باره دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی مکاتب، هدف اخلاق را رسیدن به آرامش و لذت جاودانه، و رسیدن به آن را در گرو دست کشیدن از لذات مادی و دنیوی می‌دانند؛ ازاین‌رو ریاضت در دنیا را ترویج می‌دهند.۱ برخی ادیان، هدف از اخلاق را دستیابی به پندار و رفتار نیک می‌دانند.۲ یهودیت، عدالت را۳ و مسیحیت، تقرب به کمال مطلق را۴ هدف اخلاق به‌شمار می‌آ‌ورد. برخی حکیمان، فضیلت را و برخی سعادت را هدف اخلاق دانستند و البته تعریف آنان از فضیلت و سعادت نیز گاه متفاوت به نظر می‌رسید.۵ اما اندیشمندان غربی متأخر، اهداف جدیدی برای اخلاق ابداع کردند. در قرون متأخر، اصالت به انسان داده شد و مکاتب اومانیستی شکل گرفت. به این ترتیب، اهداف اخلاق نیز تغییر کرد. رسیدن به لذت حد‌اکثری۶ و انجام‌دادن وظیفه انسانی،۷ دو هدف عمده‌ای است که اندیشمندان غربی، برای اخلاق تعیین کرده‌اند. اندیشمندان مسلمان، با استفاده از قرآن و حدیث دیدگاه‌های متفاوتی دارند. برخی چون ابن‌سینا، عدالت اجتماعی را هدف اخلاق دانسته‌اند؛۸ برخی دیگر شناخت خدا، کمال فردی یا عدالت فردی و عدالت اجتماعی را اهداف اخلاق مطرح می‌کنند.۹

اینکه هدف از اخلاق، که همان هدف نهایی زندگی انسان است، متعدد است یا واحد، جای بسی تأمل است. استاد مصباح یزدی معتقد است اهداف میانی می‌توانند متعدد و متنوع باشند؛ یعنی هر کاری می‌تواند برای چند هدف میانی صورت گیرد. همچنین اهداف میانی، منعی ندارد که برای کاری هدف باشند و برای هدفی بالاتر، مقدمه؛ اما این فرایند تا بی‌نهایت نمی‌تواند ادامه داشته باشد؛ یعنی هدف متعالی

1.. اوپانیشاد: ص۴۴.

2.. اوستانامه: ص۳۷، ۳۹، ۸۷.

3.. کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید): ص۸۵۳، ۹۱۲، ۹۶۱.

4.. انجیل برنابا: ص۹۲.

5.. ر. ک: اخلاق نیکو ماخوس: ص۵۲۸؛ جمهور افلاطون: ۷ ـ ۱۷.

6.. ر. ک: انسان کامل ص۴۲ (دیدگاه نیچه).

7.. بنیاد ما بعد الطبیعه اخلاق: ص۷۸.

8.. هدف زندگی، ص۱۵.

9.. رضا حق‌پناه، «اخلاق، فضیلت، گوهر جامعۀ دینی»، اندیشۀ حوزه، ش ۷۹ ـ ‌۸۰.


رفتار اخلاقی انسان با خود
80

کرده، بر اهتمام به قراردادن خُلقیات و به تبع آن، رفتار خویش در مسیر صحیح و مبتنی بر آموزه‌های دینی تأکید می‌‌کند.۱ آیات و روایات دراین‌خصوص، افزون بر آنکه از امکان تغییر و تبدیل ملکات و عادات و تسلط یافتن بر تمایلات و خصوصیات فردی حکایت می‌‌کند، اهمیت اهتمام انسان به اصلاح رفتار و اخلاق خود را بیان کرده، حساسیت آن را در کسب سعادت و رستگاری آشکار می‌‌کند. برای مثال، خداوند در آیات متعدد قرآن عمل صالح را در کنار ایمان قرار داده۲، گاه از «تقوا» به مثابه تالی‌تلو ایمان یاد می‌‌کند.۳ این تعابیر قرآن کریم، هر مسلمان را به اهمیت عمل نیک و رعایت تقوا و ادای حق صاحب حق متذکر می‌شود و مانع غفلت مسلمانان از اصلاح رفتار و کردار به طور عام، و اصلاح رفتار اخلاقی با خود به طور خاص می‌شود. همچنین برخی آیات دیگر، توجه به اصلاح خود را از اصلاح دیگران برتر شمرده، به اهمیت بیشترِ اصلاح نفس۴ و پرداختن به خود، پیش از پرداختن به دیگران تصریح می‌‌کند.۵ این توجه ویژه در متون دینی، ضمن بیان اهمیت اصلاح رفتار اخلاقی با خود، تقدم مرتبه‌ و جایگاه اصلاح خود را بر اصلاح دیگران بیان، و انگیزه ما را برای بحث در موضوع «رفتار اخلاقی با خود» بیش از پیش تقویت می‌کند.

ج ـ هدف از اصلاح رفتار اخلاقی با خود

یکی از پرسش‌های اساسی در موضوع اخلاق، پرسش درباره هدف اخلاق است. به این پرسش که:‌ چرا باید اخلاقی باشیم و صفات حسنه را در خود ایجاد، و رذایل

1.. مائده: ۱۰۵: (یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أنْفُسَكُمْ...)؛ تحریم:۶: (یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أنْفُسَكُمْ وَ أهْلِیكُمْ ناراً...)؛‌ الكافی: ج۱ ص۱۴۲ «امام علی علیه السلام: أعینوا علی أنفسكم بلزوم الطریقة المستقیمة و هجر الامور المكروهة»؛ غرر الحكم: ح۷۷۸۱ «امام علی علیه السلام: من أصلح نفسه ملكها». از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود: علیک بذات نفسک و دع ماسواها و استعن بالله یعنک (تحف العقول: ص۲۱۹).

2.. در قرآن كریم ۵۳ بار به مؤمنان به شرط برخوردار بودن از عمل صالح، وعده‌های گوناگونی از قبیل بهشت جاوید، رضوان الهی و آسودگی از حساب قیامت و... داده شده است و این نشان از تأكید بسیار و ضرورت برخوردار بودن از عمل صالح در كنار ایمان دارد.

3.. (وَ لَوْ أنَّ أهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأرْضِ) اعراف: ۹۶.

4.. (یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ) صف:۲ـ۳؛ (أتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أنْفُسَكُمْ وَ أنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أ فَلا تَعْقِلُونَ) بقره:۴۴. حدیثی از امام علی علیه السلام: من شغل نفسه بغیر نفسه تحیر فی الظلمات و ارتبک فی الهلکات (غرر الحکم: ۹۰۳۳).

5.. (یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أنْفُسَكُمْ) مائده: ۱۰۵؛ (یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أنْفُسَكُمْ وَ أهْلِیكُمْ ناراً...) تحریم: ۶.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8274
صفحه از 327
پرینت  ارسال به