311
رفتار اخلاقی انسان با خود

دواء النفس الصوم عن الهوی، و الحمیة عن لذات الدنیا.۱

داروی نفس]سرکش[روزه گرفتن از هوا و هوس‌ها و پرهیز از لذات دنیاست.

بنابراین، محاسبه و ارزیابی و در صورت نیازْ مؤاخذه می‌بایست همواره تکرار ‌شود و هیچ‌گاه متوقف نشود تا نفس انسان کم‌کم به ترک اعمال زشت و تلبس به سجایای اخلاقی متلبس شود و ملکه خُلقیات نیکو در نفس او پایدار شود. ازاین‌رو رابطه کنترل و مراقبت نفس با محاسبه نفس، دو سویه و مستمر است و این دو همچون حلقه فنر، سالک را در جهت کمال به پیش برده، ارتقا می‌دهد. شکل ذیل، رابطه این دو را ترسیم کرده است:

پیش‌نیاز کنترل و محاسبه نفس

پیش از ایجاد توانمندی کنترل نفس و نیز استمرار محاسبه نفس و اهتمام به رفع عیوب خویش، لازم است فضایل و رذایل اخلاقی و نیز راهکارها و شیوه ایجاد فضایل و رفع یا دفع فضایل اخلاقی شناخته شود. بی‌شک اگر آدمی فضیلت اخلاقی را نشناسد، هرگز نمی‌تواند برای ایجاد یا تقویت فضیلت اخلاقی در نفس خویش تلاش کند. همچنین اگر از رذیلت اخلاقی آگاه نباشد، هیچ‌گاه برای مقابله و دفع آن رذیلت توانمند نخواهد بود. شناخت انواع فضایل اخلاقی و شیوه‌های کسب آن سجایا، و رذایل اخلاقی و راه‌های دفع آن خُلقیات به کسی که در مخالفت با نفس خویش توانمند است، کمک می‌کند تا به‌راحتی فضایل را در نفس

1.. همان: ص۲۵۰.


رفتار اخلاقی انسان با خود
310

امام علی علیه السلام نیز در بیان شرایط توبه، شش شرط مطرح کرده، در بیان دو شرط پایانی می‌فرماید: «پنجم: گداختن هر گوشتی حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید. ششم: الم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده. پس چون کسی این شش امر را به جا آورد بگوید: ”استغفرالله"».۱

این بیان شریف به‌خوبی موضوع مجازات نفس خویش به سبب انجام اعمال ناصواب را مطرح کرده و شیوه و اندازه آن را نیز ترسیم می‌کند تا ضمن مجازات نفس، از زیاده‌روی و افراط جلوگیری کرده باشد.

مؤاخذه و تنبیه می‌تواند در حد منع رسیدن به لذتی جسمانی باشد. برای مثال، جریمه خویش با روزه در ازای ارتکاب رفتار ناپسند، یا امساک یا کم‌خوابیدن و اموری ازاین‌قبیل تا جایی که آسیبی متوجه جسم نشود مطلوب است. در غیر این صورت، همین تنبیه از مصادیق رفتارهای ناپسند به ‌شمار خواهد آمد. لذا امیر مؤمنان، علی علیه السلام در شرح اوصاف برجسته متقین و پرهیزگاران که در نهج‏البلاغه آمده است، می‏فرماید:

ان استصعبت علیه نفسه فی ما تکره لم یعطها سؤلها فی ما تحب.۲

هرگاه نفس او در انجام وظایفی که خوش ندارد، سرکشی کند]و به راه گناه برود[او هم از آنچه دوست دارد محرومش می‏سازد]و از این طریق نفس سرکش را مجازات می‏کند[.

در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است:

اذا صعبت علیک نفسک فاصعب لها تذل لک.۳

هنگامی که نفس بر تو سخت گیرد]و در برابر اطاعت فرمان حق، به‌آسانی تسلیم نشود[تو هم بر او سخت بگیر]و خواسته‏هایش را از او دریغ دار[تا در برابر تو تسلیم شود.

آن حضرت درباره تربیت نفس سرکش و راه وادار ساختن آن فرموده است:

1.. نهج البلاغه،‌ فیض الاسلام: حکمت ۴۰۹.

2.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۹۳.

3.. عیون الحکم و المواعظ: ص۱۳۳.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8082
صفحه از 327
پرینت  ارسال به