ج ـ مشارطه
مشارطه عبارت است از اینکه انسان با خود و خدایش پیمان بندد که هرگز مرتکب رفتار ناپسند نشود، حقی را پایمال نسازد، و در انجام وظیفه کوتاهی نکند. اگر تخلفی از او سر زد و مرتکب رفتار ناپسندی شد یا وظیفهای شرعی یا اخلاقی را ترک کرد، و خویشتن را جریمه کرد و خود را از یکی از مواهب حلال محروم گرداند، به اینکار معاتبه میگویند. امام علی علیه السلام میفرماید:
من لم یتعاهد النقص من نفسه غلب علیه الهوی، و من کان فی نقص فالموت خیر له.۱
کسی که کاستیهای خویش را بررسی نکند، هوای نفس بر او چیره میشود؛ و کسی که پیوسته در حال سقوط و نقصان است، مرگ برای او بهتر است.
امام زینالعابدین علیه السلام نیز توجه خاصی به مشارطه داشته و این از کلام آن حضرت آشکار است، آن هنگام که فرمود:
ولک یا رب شرطی الا اعود فی مکروهک، و ضمانی ان لا ارجع فی مذمومک و عهدی ان اهجر جمیع معاصیک:۲
پروردگارا، شرطی در پیشگاه تو کردهام که به آنچه دوست نداری، باز نگردم، و تضمین میکنم به سراغ آنچه تو مذمت کردهای نروم و عهد میکنم که از جمیع گناهانت دوری گزینم.
این بیان شریف، از این معنا حکایت میکند که پیش از مشارطه با نفس خود برای ترک منهیات خداوند، محاسبه صورت گرفته است؛ زیرا بدون محاسبه نفس، هرچند اجمالی، توجه به رفتارهای ناپسند خویش تحقق نمییابد. بنابراین مشارطه هنگامی است که محاسبه نفس صورت گیرد و موارد تخلف از مسیر حق شناسایی شود.
د ـ معاتبه و معاقبه
گام پایانی در تربیت نفس، معاتبه و مؤاخذه و تنبیه خویش است. پس از محاسبه نفس، ممکن است سالک به رفتارهای ناپسندی برخورد کند که مرتکب آنها شده