هرچه از خوبیها به تو میرسد، از جانب خداست و آنچه از بدی به تو میرسد، از خود توست.
همچنین در آیه دیگر میفرماید:
(وَ ما أصابَکمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کسَبَتْ أیدیکم).۱
هر مصیبتی که به شما رسیده، توسط خود شما بوده است.
پس کسی که با این آموزه آشنا و به وابستگی مطلق خویش به خداوند آگاه است، هرگز با رفتارهای نیکش مغرور نمیشود و نقش خداوند را در توفیقاتش از یاد نمیبرد و خود را در انجامدادن آن رفتارها یا اتصاف به صفات نیک مستقل نمییابد؛ و به تکبر مبتلا نمیشود؛ و همواره شکرگزار خداوند است. ازاینرو امام باقر علیه السلام راه رهایی از عُجب را شناخت خود میداند و میفرماید: «سد سبیل العجب بمعرفة النفس؛۲ راه خودپسندی، با شناخت نفس بسته شده است».
در سیره معصومان علیهم السّلام نیز میبینیم که نه فقط توفیق انجامدادن اعمال خیر از خداوند طلب شده است، بلکه پس از رفتارهای نیک یا ادای تکالیف الهی، شکر و سپاس از خداوند به جای خودپسندی صورت گرفته است. امام کاظم علیه السلام در یکی از دعاهای خود به پیشگاه پروردگار عرضه میدارد: «اللهم وفقنی لکل عمل صالح ترضی به عنی و قربنی به إلیک زلفی؛۳ خداوندا، مرا بر هر عمل نیکی که تو با انجامدادن آن از من خشنود میشود موفق گردان، و آن را مایه نزدیکی من به خودت قرار ده».
علیبنحسن فضّال از امام رضا علیه السلام در بیان علت و مفهوم سجده شکر پس از نماز روایت کرده است:
یقول هذه السجدة منی شکرا لله علی ما وفقنی له من خدمته و أداء فرضه و الشکر موجب للزیادة فإن کان فی الصلاة تقصیر تم بهذه السجدة.۴
میگوید این سجده از طرف من، شکر خدایی است که مرا به اطاعتش و انجام فریضه موفق گردانید، و شکر نیز موجب زیادی نعمت میشود و اگر در نماز کوتاهی صورت گرفته باشد، با آن سجده برطرف میشود.