همانگونه که اشاره شد، یکی از اهداف خودشناسی، اصلاح نفس خویش و تلاش در جهت کمال هرچه بیشتر و تقرب به خداوند و جلب رضایت و خشنودی اوست. این امر مستلزم شناسایی عیوب خویش و تلاش در جهت برطرف کردن آنهاست.
• رابطه خودارزیابی با عیبجویی از دیگران
خودارزیابی و سپس پرداختن به قوّتها و ضعفها و نیز عیوب نفس خویش، با دگرارزیابی یا پرداختن به عیوب دیگران و عیبجویی از آنان سازگاری ندارد و به همان میزان که ارزیابی خویشتن و اشتغال به خود، پسندیده است و موجب رشد و کمال انسان میشود، توجه به دیگران و تجسس در امور آنان و عیبجویی از آنان زشت و ناپسند است و باعث سقوط اخلاقی خواهد شد. در متون دینی، رفتارهایی چون عیبجویی از دیگران، اشتغال به دیگران و تجسس در اعمال و رفتار آنان بهشدت مذمت شده است. پرداختن به عیوب دیگران و دقت نظر درباره کاستیهای ظاهری و باطنی و اشکالات رفتاری و گفتاری آنان، آدمی را از خود غافل کرده، موجب خواهد شد اصلاح عیوب خویش را به فراموشی بسپارد. این ویژگی اگر به صورت عادت درآید، نه فقط فرد را از اصلاح عیوبش بازمیدارد، بلکه عیبی بزرگتر بر عیوب او خواهد افزود و هر روز گناهان او را بیشتر خواهد کرد و در پایان، او را هلاک خواهد کرد. قرآن کریم شکلهای متعدد پرداختن به دیگران و غفلت از خود را نهی کرده، ناخشنودی خداوند را از اموری چون ترتیب اثر دادن به ظن و گمان، تجسس در امور دیگران و بدگویی از آنان اعلام میدارد:
(یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضاً أیحِبُّ أحَدُکمْ أنْ یأْکلَ لَحْمَ أخیهِ میتاً فَکرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ)۱
ای کسانی که ایمان آوردهاید، از گمان فراوان بپرهیزید؛ زیرا پارهای از گمانها در حد گناه است؛ و در کارهای پنهان یکدیگر جستوجو مکنید؛ و از یکدیگر غیبت مکنید. آیا هیچیک از شما دوست دارد که گوشت برادر