او در آسایشاند؛ برای آخرت، خود را به سختی میاندازد درحالیکه مردم از دست او در راحتی به سر میبرند.
برای مثال، در بیانات معصومان علیهم السّلام خوردن مؤمن با خوردن منافق متفاوت است. مؤمن، خوشایند خانوادهاش را بر خشنودی خود ترجیح میدهد، اما منافق، رفتاری مقابل این رفتار دارد.۱ پس باید بر نفس خود سخت گرفت و به رفتارهای نیک عادتش داد و از اتکاب رفتارهای زشت باز داشت تا رفتارهای پسندیده، در ضمیر به ملکه تبدیل شده، سجایای اخلاقی نیکو در وجود راسخ شود.
• شیوه مراقبت نفس
به نظر میرسد باید برای مراقبت نفس، میبایست اصولی مبتنی بر آموزههای دینی در پیش گرفت؛ زیرا بدون الهام از متون دینی، امکانِ به بیراهه رفتن در تربیت نفس فراوان است. چه بسیار فرقههای بشری که با ابداع روشهای گوناگون، راهیِ ناکجاآباد شده، پیروان خود را نیز گمراه کردند. بنابراین برای مراقبت نفس و تربیت آن، فقط از طریق اتخاذ اصول ذیل که مستند به آموزههای دینی و تأییدشده پیشوایان دین است ضروری است:
۱. مخالفت با خواهشهای دل
محدود کردن خویش از طریق محاسبه روزانه اعمال خود و در تحت کنترل درآوردن خود از طریق مخالفت با خواهشهای دل نیز از این مصادیق است.
در سفارشهای امام علی علیه السلام در جهت سختگیری بر نفس برای تربیت آن آمده است:
قیدوا أنفسکم بمحاسبتها، و املکوها بمخالفتها، تأمنوا من الله الرهب، و تدرکوا عنده الرغب، فإن الحازم من قید نفسه بالمحاسبة، و ملکها بالمغالبة، و أسعد الناس من انتدب لمحاسبة نفسه، و طالبها حقوقها بیومه و أمسه:۲
با محاسبه، نفس خود را ببندید و با مخالفت، آن را تملک کنید تا از ترس عذاب خداوند در امان باشید و شوق وصال او را ادراک کنید. همانا