اما ذکر خدا۱، تلاوت قرآن،۲ یاد مرگ،۳ سکوت،۷۴ و استغفار۸۵ از جمله راهکارهای نورانیت، صفا و کنترل قلب دانسته شده است که برای کنترل قلب، آن راهکارها را نباید از نظر دور داشت.
• کنترل اعضا و جوارح
کنترل نفس، غالباً در مراقبت رفتار و گفتار تجلی مییابد. کسی که مراقب رفتار خود است، گویا در کنترل نفس خویش موفق عمل کرده است. کنترل رفتار از طریق کنترل اعضا و جوارح میسّر خواهد بود. لذا امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق، برای هر عضوی حقوقی برشمرده و رعایت آن حقوق را لازم دانسته است.۹۶ این بدان جهت است که رفتار انسان در ارتباط با جسم خویش، فقط در بیماری یا سلامت بدن او تأثیر ندارد، بلکه آثار روانی یا معنوی دنبال دارد و نوع رفتار با جسم، هم در سلامت جسم و هم در سلامت روح و جان او مؤثر است. ازاینرو برای محافظت از سلامت روحی و روانی و نیز تلاش در جهت کمالبخشی به فضایل انسانی و الهی خویش لازم است با کنترل اعضا و جوارح خود، راه کمال تا نیل به سعادت بیشتر خویش را هموارتر سازد.
برخی مصادیق رفتارها و تدابیری که علیرغم ارتباط با جسم تأثیر باطنی در انسان به جای میگذارد عبارت است از:
۱. کنترل شکم از خوردن حرام
نخستین اقدامی که درباره خوردنیها و آشامیدنیها میبایست به آن توجه و عنایت جدی شود، استفاده از خوردنیها و آشامیدنیهای حلال، و پرهیز از محرمات است. قرآن کریم با عنایت به آثار خسارتبار ارتزاق از راه حرام و نیز خوردن و نوشیدن
1.. العلم و الحكمة فی الكتاب و السنة: ص۱۸۶؛ پیامبر صلی الله علیه و اله: جلاء هذه القلوب ذكر الله و تلاوة القرآن؛ بذكر الله تحیى القلوب.
2.. الدعوات ص۲۳۷ ح۶۶۲: پیامبر صلی الله علیه و اله: إن هذه القلوب تصدأ كما یصدأ الحدید. قیل: فما جلاؤها؟ قال: ذكر الله، و تلاوة القرآن.
3.. همان.
4.. عیون الحكم و المواعظ: ص۱۶۱: إن أحببت سلامة نفسک و ستر معائبک فأقلل كلامک و أكثر الصمت یتوفر فكرک و یستتر قلبک.
5.. العلم و الحكمة فی الكتاب و السنة: ص۹۰: الإمام الصادق علیه السلام: إن للقلوب صداء كصداء النحاس، فاجلوها بالاستغفار.
6.. ر.ک: تحف العقول: ص۲۵۵.