261
رفتار اخلاقی انسان با خود

می‌‌شود؛ مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌‌شود؛ و مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می‌‌شود.

یکی از مهم‌ترین علل انحرافات فکر آدمی به سوی رفتارهای ناروا و ناپسند، برطرف نشدن نیازمندی‌های اوست. برای مثال، اگر به نیازهای غریزی نفس توجه نشود و آن نیازها از راه حلال و مباح اشباع نشود، بی‌تردید هریک از آن نیاز‌ها به روان و فکر صاحبش فشار مضاعف آورده، فکر را به راه‌های انحرافی متوجه می‌سازد. برای مثال، در متون روایی برای برطرف کردن نیازهای جنسی و درمان انحراف فکر آدمی دراین‌خصوص، دو راهکارِ «ازدواج» (در صورت امکان) و «روزه» (در صورت ممکن نبودن ازدواج)، ارائه شده است.۱ راهکار نخست، برای رفع نیاز جنسی، و راهکار دوم برای پاک کردن صورت آن مسئله ارائه شده است. به هر تقدیر، برطرف کردن نیازهای خویش و از جمله نیازهای فیزیولژیک بدن برای کنترل کردن فکر خویش و در پی آن، تسلط کامل بر رفتار، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و سرکوب غرایز و بی‌توجهی به نیازها، نه فقط راهکار مناسبی برای در اختیار گرفتن فکر و عمل خویش نیست، بلکه به منزله محبوس کردن نیرویی است که سرانجام سدّ مقابل خویش را خواهد شکست و همچون سیل ویرانگر، هر آنچه بر سر راهش هست ویران می‌کند و با خود می‌برد.

در روایات، راه‌های متعددی برای پاکیزه کردن، کنترل و هدایت فکر به سمت اموری که تفکر درباره آن‌ها سودمند است، پیشنهاد شده است. برای مثال ذکر خداوند،۲ دانش‌اندوزی،۳ خلوت کردن با خود،۴ قرائت قرآن، روزه، مسواک،۵ زیادی سکوت۶ و پرهیز از پرخوری۷ از جمله این راهکارهاست. اما یکی از

1.. ر.ک: نور: ۳۲ و ۳۳ و تفسیر صافی: ج۳ ص۴۳۳.

2.. میزان الحكمة: ج۲ ص۹۷۰: امام علی علیه السلام: دوام الذكر ینیر القلب و الفكر.

3.. عیون الحكم و المواعظ: ص۴۷: امام علی علیه السلام: التفكر فی غیر الحكمة هوس؛ غرر الحکم: ح۸۳۲: العلم ینجد الفکر.

4.. مستدرک الوسائل: ج۱۱ ص۱۸۶ ح ۱۲۶۹۹: لقمان حکیم: إن طول الوحدة أفهم للفكرة.

5.. دعائم الإسلام: ج۲ ص۱۳۷ ح۸۱: الصادق علیه السلام: ثلاث یذهبن النسیان و یحدثن الذكر: قراءة القرآن و السواک و الصیام.

6.. عیون الحكم و المواعظ: ص۱۶۱: إن أحببت سلامة نفسک و ستر معائبک فأقلل كلامک و أكثر الصمت یتوفر فكرك.

7.. همان: ص۴۵۶: امام علی علیه السلام: من قل أكله صفا فكره.


رفتار اخلاقی انسان با خود
260

ناپسند منحرف کرده، به امور خیر مصروف داریم. امام علی علیه السلام دراین‌خصوص می‌فرماید: «من کثر فکره فی المعاصی دعته الیها؛۱ کسی که بسیار درباره گناهان بیندیشد، بزهکاری او را به خویش فرامی‌خواند». ایشان همچنین می‌فرماید: «من کثر فکره فی اللذات غلبت علیه؛۲ هرکس به لذت‌ها بسیار فکر کند، آن فکر بر او پیروز خواهد شد». همچنین می‌فرماید: «فکرک فی المعصیة یحدوک علی الوقوع فیها؛۳ فکر کردن تو درباره گناهان، تو را به سوی ارتکاب آن‌ها می‌کشاند».

تفکر در امور خیر یا شرّ، به‌تدریج می‌تواند جرئت و آمادگی انجام‌دادن متعلَّق فکر را در روح و روان آدمی فراهم آورد و در آینده نزدیک، او را جزو عاملان آن اندیشه ذهنی قرار دهد. پس برای مصون ماندن از ارتکاب رفتارهای زشت و ناپسند، باید اجازه اندیشیدن به آن رفتارها را به خود نداد و فکر را به سمت امور خیر راهنمایی کرد؛ زیرا چنان‌که از امام علی علیه السلام نقل شده است: «تفکرک یفیدک الاستبصار و یکسبک الاعتبار؛۴ تفکر تو، به تو بصیرت می‌دهد و باعث عبرت‌اندوزی‌ات می‌شود». ایشان می‌فرماید: التفکر یدعوا الی البرّ و العمل به؛۵ تفکر، به سوی نیکی و عمل به آن فرا می‌خواند».

اما گاه لازم است فکر خود را به سوی امور بازدارنده سوق دهیم تا از این راه بر نفس خود چیره شویم. در حدیث شریفی نقل شده است که خداوند از موسی علیه السلام خواست: «اذکر انک ساکن القبر فیمنعک ذلک عن کثیر من الشهوات؛۶ یاد کن که تو سرانجام در قبر سکونت خواهی کرد؛ که این فکر، تو را از رفتن به سوی بسیاری از شهوت‌ها باز می‌دارد».

پس کنترل فکر، هم یکی از مصادیق کنترل نفس است، و هم علت کنترل‌های بعدی. این جمله حکیمانه را باید به خاطر سپرد: «مراقب افکارت باش که گفتارت می‌‌شود؛ مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌‌شود؛ مراقب رفتارت باش که عادتت

1.. غرر الحکم: ح۸۵۶۱.

2.. همان، ح۸۵۶۴.

3.. عیون الحكم و المواعظ: ص۳۵۷.

4.. همان: ص۱۹۹ به نقل از امام علی علیه السلام.

5.. الکافی: ج۲ص۵۵ ح۵ از امام صادق به نقل از امام علی علیه السلام.

6.. میزان الحکمة: ج۴ ص۳۴۸۴.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8299
صفحه از 327
پرینت  ارسال به