راه رسیدن به حق کدام است؟ فرمود: هجرت از نفس. پرسید: راه پیروی از حق کدام است؟ فرمود: عصیان نفس. پرسید: راه یاد حق چیست؟ فرمود: فراموشی نفس. پرسید: راه نزدیکی به حق کدام است؟ فرمود: دوری از نفس. پرسید: راه أنس با حق کدام است؟ فرمود: وحشت از نفس. پرسید: چگونه به این امور دستیابم؟ فرمود: با یاری خواستن از خداوند علیه نفس.۱
بر اساس برخی متون دینی، هر آنچه در ضمیر انسان به حکم عقل به مخالفت برمیخیزد و راه عقل را نمیپسندد، نفس خوانده میشود. این متون درون انسان را صحنه نبرد لشکریان عقل با لشکریان نفس تصویر کرده است؛ منشأ نیرومندی عقل را دانش و شناخت میداند و پشتیبان نفس را جهالت و نادانی معرفی میکند. به همین دلیل بزرگترین دشمن سعادت بشر را در اغلب موارد، نفس دانسته و گاه جهالت را دشمن او معرفی میکند. برای مثال، نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه و اله درباره نفس فرمود:
صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله.۲
دوست هر کس عقل او و دشمن او نادانیاش است.
همچنین از آن حضرت روایت شده است:
اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک.۳
دشمنترین دشمن تو نفس توست که در پیش رویت هست.
امام علی علیه السلام میفرماید:
لا عدو أعدی علی المرء من نفسه.۴
هیچ دشمنی بر شخص، دشمنتر از نفس او نیست.
1.. مستدرک الوسائل: ج۱۱ ص۱۳۸ ح۱۲۶۴۳. دخل على رسول الله صلی الله علیه و اله رجل اسمه مجاشع، فقال: یا رسول الله، كیف الطریق إلى معرفة الحق؟ فقال صلی الله علیه و اله: معرفة النفس، فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى موافقة الحق؟ قال: مخالفة النفس، فقال: یا رسول الله فكیف الطریق إلى رضاء الحق؟ قال صلی الله علیه و اله: سخط النفس فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى وصل الحق؟ فقال صلی الله علیه و اله: هجرة النفس، فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى طاعة الحق؟ قال: عصیان النفس، فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى ذكر الحق؟ قال صلی الله علیه و اله: نسیان النفس، فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى قرب الحق، قال صلی الله علیه و اله: التباعد من النفس، فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى أنس الحق؟ قال صلی الله علیه و اله: الوحشة من النفس، فقال: یا رسول الله، فكیف الطریق إلى ذلك؟ قال صلی الله علیه و اله: الاستعانة بالحق على النفس.
2.. المحاسن: ج۱ ص۱۹۴ح۱۲؛ الکافی: ج۱ص۱۱ح ۴.
3.. عوالی اللآلی: ج۴ ص۱۱۸ ح۱۸۷.
4.. مستدرک الوسائل: ج۱۱ ص۱۴۰ ح۱۲۶۴۹.