مضطر، خوردنی یا آشامیدنیای که به حکم اولی حرام است، با حکم ثانوی حلال میشود؛ یا «روزه» که در حالت عادی در ماه مبارک رمضان به حکم اولی واجب است، به حکم ثانوی حرام میشود. افزون بر آن، در سیره معصومان علیهم السّلام روایات بیشماری در تبیین امور مربوط به بهداشت و درمان وجود دارد که از اهتمام فراوان آموزههای دینی به مراقبت از سلامت جسم حکایت میکند. بنابراین بر اساس آنچه در منابع دینی منعکس شده است، آدمینمیتواند هرگونه رفتاری با جسم خود داشته باشد و سلامت خود را به خطر اندازد. بر اساس آموزههای اسلامی، مراقبت از سلامت جسم برای همگان تکلیف شرعی، ضرورت اخلاقی و حق انسان بر نفس خویش بهشمار میآید؛ و کوتاهی در انجامدادن این تکلیف، گناهی بزرگ و در بعضی موارد نابخشودنی بهشمار میآید که عذاب ابدی دوزخ را در پی خواهد داشت.
استاد شهید مرتضی مطهری دراینباره میگوید: «اسلام ”تنپروری" به معنی ”نفسپروری" و شهوتپرستی را شدیداً محکوم کرده است، اما پرورش بدن به معنی مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده است و هر نوع عملی را که برای بدن زیانبخش باشد حرام شمرده است».۱
بسیاری از فقهای بزرگ، محافظت از بدن را واجب، و زیان رساندن به آن را حرام دانستهاند و دیگران دستکم اضرار به نفس را جایز ندانسته و ادلّه شرعی را دراینخصوص برای حرمت زیان رساندن به بدن کافی نمیدانند، اما درباره عدم جواز آن اتفاق نظر دارند.۲ البته بسیاری از فقها، منبع این حکم شرعی را عقل انسان میدانند و معتقدند این حکم عقلی، مبنای بسیاری از احکام شرعی دیگر شده، در فروع فقهی، آنجا که موضوع اضطرار مطرح میشود، حکم اولی به دلیل وجود اضطرار و وجوب محافظت از بدن برداشته میشود و حکم ثانویه که در جهت دفع ضرر از بدن است، به جای آن مینشیند. شیخ طوسی در کتاب الخلاف دفع ضرر و زیان از جان و مال را واجب میداند و مینویسد: