229
رفتار اخلاقی انسان با خود

بروز و ظهور را به صورت مطلق از آن بگیرد. آموزه‌های اسلامی، با هدایت همه تمایلات و گرایش‌ها به مسیر صحیح، پیروان خود را دعوت می‌کند به اندازه مطلوب و با حفظ شئون انسانی و رعایت کرامت و حرمت خود، از آن تمایلات برخوردار شوند. این یعنی کنترل تمایلات و جلوگیری از سرکشی یا خروج از حد اعتدال و حدود شرع مقدس. آموزه‌های اسلامی می‌آموزد که گرچه انسان نفس طبیعی و گرایش‌های غریزی دارد، باید بداند که خالق حکیم هیچ خصلتی را که مطلقاً بی‌فایده و زیان‌آور باشد به او اعطا نکرده و هرگز از او نخواسته ‌است که یکی از آن‌ها را به طور کامل سرکوب کند. همچنین هیچ خصلتی نداده است تا انسان به طور مطلق، توجه و اهتمام خود را به آن جلب کند و از امور دیگر بازماند.۱ ازاین‌رو آنچه خدای متعال به او عطا کرده، برای زندگی در دنیا و پیمودن کمال و نیل به سعادت ضروری است. پس اگر آن را آن‌گونه که او ترسیم کرده به‌کار گیرد و از آن بهره‌برداری کند، به آن هدف والا دست خواهد یافت. ازاین‌رو برای اعضا و جوارح بدن که گرایش‌های حیوانی و طبیعی انسان غالباً توسط آن‌ها ارضا می‌شود، حقوقی ترسیم می‌کند و پایمال کردن آن حقوق را خطا و گاه گناه می‌داند. همچنین او را متوجه می‌کند به اینکه حقیقت انسان، فقط تمایلات همین اعضا و جوارح نیست؛ بلکه او حقیقتی فراتر از نفس طبیعی و تمایلات مربوط به آن دارد که باید به خواست آن نیز توجه و کمال آن را نیز به طور جدی پیگیری کند.

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق می‌فرماید:

اما حق نفسک علیک، فأن تستوفیها فی طاعة الله فتؤدی الی لسانک حقه و الی سمعک حقه و الی بصرک حقه و الی یدک حقها و الی رجلک حقها و الی بطنک حقه و الی فرجک حقه و تستعین بالله علی ذلک.۲

اما حق نفست بر تو آن است که به تمام و کمال، آن را در مسیر اطاعت خدا قرار دهی؛ پس ادا کنی حق گوش، چشم، دست، پا، شکم و دامنت را، و در ادای حق اعضا و جوارحت، از خدا کمک بخواهی.

1.. اسرا: ۲۹ (وَ لا تَجْعَلْ یدَک مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِک وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً) نه دست خویش از روى خسّت به گردن ببند و نه به سخاوت یكباره بگشاى؛ كه در هر دو حال، ملامت‏زده و حسرت‏خورده بنشینى.

2.. رساله حقوق امام سجاد علیه السلام: ص۳۳.


رفتار اخلاقی انسان با خود
228

نتواند انسان‌ها را با خود آشنا سازد و شایستگی‌ها و بایستگی‌ها را به آن‌ها گوشزد کند، ارزش نخواهد داشت.۱

به هر تقدیر باید خیرخواه خود بود و سپس چگونگی رفتار خیرخواهانه با خود را نیز فراگرفت. به این منظور، باید بر اساس آنچه خالق حکیم در مصلحت و سعادت بشر بیان کرده رفتار کنیم تا حقیقتاً در حق خویش خیرخواهی کرده باشیم؛ چرا که او مصلحت، کمال و سعادت مخلوق خویش را بهتر می‌شناسد و خیر او را از هر کس دیگر بهتر تشخیص می‌دهد؛ دانا به آشکار و نهان است و بی‌نیاز از هر نیاز؛ نه به امری جاهل است و نه به منفعتی نیازمند، تا به دلیل جهل یا نیاز نخواهد یا نتواند راه صواب را به بندگانش نشان دهد و خواسته یا ناخواسته آنان را به خطا و انحراف اندازد. پس کسی که خیرخواه خود است و نیاز و وابستگی خویش را درک کرده است، در تبعیت از خداوند برای دستیابی به سعادت خویش تردید نمی‌کند.

اما بر اساس تعالیم آسمانی، نفس انسان دارای سه رتبه و درجه است: درجه نخست یا پایین‌ترین درجه آن، نفس طبیعی یا حیوانی است. پیروی از تمایلات و گرایش‌های این نفس، اگر عقل و شرع دخالت داده نشود، هلاکت آدمی را در پی خواهد داشت.۲ مرتبه دوم، مرتبه نفس انسانی است که در متون دینی از آن به «نفس لوّامه» تعبیر می‌شود.۳ این نفس، صفات برجسته انسان و نیز جایگاه انسان در جهان آفرینش و در میان همنوعان را لحاظ می‌کند و او را از پیگیری محض نفع شخصی برحذر می‌دارد. مرتبه عالی و کمال‌یافته نفس هنگامی است که نفس انسانی به نفس الهی ارتقا یابد و وصال به محبوب و جلب رضا و خشنودی او و تبعیت از خواست او هدف نهایی دانسته شود.۴

انسان باید توجه داشته باشد که برای نایل شدن به مرتبه کمال انسانی، یعنی مرتبه نفس مطمئنه، نباید تمایلات نفس طبیعی یا حیوانی خویش را سرکوب کند و اجازه

1.. محمدتقی جعفری، «انسان‌شناسی از منظری نو»، به نقل از سایت: www.Ostad-Jafari.com

2.. نفس امّاره (وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلّا ما رَحِمَ رَبِّی) (یوسف:۵۳).

3.. (وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ) (قیامت: ۲).

4.. نفس مطمئنة (یا أیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّک راضِیةً مَرْضِیةً * فَادْخُلِی فِی عِبادِی * وَ ادْخُلِی جَنَّتِی) (فجر:۲۷ ـ ۳۰) .

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8370
صفحه از 327
پرینت  ارسال به