برابر خداوند یا در برابر مؤمنان آنگونه که قرآن کریم درباره رفتار مؤمنان با مؤمنان، اظهار ذلت را تأیید میکند و در برابر کافران عزت را.۱ به عبارت دیگر، بر اساس تعالیم قرآن مؤمنان در برابر مؤمنان نرم، انعطافپذیر و تأثیرپذیر؛ و در برابر کافرانْ سخت، انعطافناپذیر و تأثیرناپذیرند، زیرا نرمی و تأثیرپذیری در برابر کافران به منزله تابعیت، از خود رأیی نداشتن، اختیار خود را به دشمنان وانهادن و آنهارا بر خود مسلط کردن است. بنابراین ذلت در برابر دشمنان، بار معنایی منفی یافته، خواری و بیمقداری مؤمنان را به اثبات میرساند. نتیجه آنکه ذلت به معنای نرمی، ملایمت، خواری و بیمقداری؛ و عزت به معنای سختی، نفوذناپذیری، ارزشمندی و بلندمرتبگی است. اما معانی عزت، در عین مشابهت و نزدیکی، تفاوتهایی دارند. بهراستی معنای عزت نفس، کدامیک از معانی برشمرده شده است؟
اصطلاح «عزت نفس» در مقابل دشمنان به کار نمیرود. این تعبیر هنگام برقراری رابطه با همنوعان در زندگی اجتماعی و تعاملات انسانی کاربرد دارد. انسان عزیز، در تعاملات اجتماعیاش برای برطرف کردن نیازمندیهای خود، چشمداشتی به همنوعان ندارد. او پیش از هر اقدام تلاش میکند توانمندیهای خود را بشناسد و اگر امور او به گونهای است که همیاری همنوعان را میطلبد، از آنها با الهام از دستور نبی اکرم صلی الله علیه و اله عزتمندانه طلب مساعدت میکند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله میفرماید: «اطلبوا الحوائج بعزة الانفس؛۲ حاجات خود را با رعایت عزت نفس خویش درخواست کنید».
«عزتمندانه» به چه معناست؟ شاید برای پاسخ این پرسش، از حدیث ذیل که یکی از مناسبترین روایات برای فهم معنای عزت نفس است، بتوان استفاده کرد. امام حسین علیه السلام میفرماید: «الصدق عزّ و الکذب عجز؛۳ راستی عزت است و دروغ ناتوانی است». در این بیان نورانی، امام علیه السلام عزت را در برابر عجز قرار داده است. از این جمله استنباط میشود که عزت به معنای احساس توانمندی است و این احساس در برابر ناتوانی قرار داده شده است.