راه درست از نادرست، و انجام دادن عمل صحیح و پسندیده و ترک عمل ناصحیح و زشت، و وسیلهای برای رهنمون شدن به سعادت و رهایی از خسران و هلاکت ابدی معرفی میکند و از زبان اهل جهنم میگوید:
(وَقَالُواْ لَوْکنَّا نَسْمَعُ أوْ نَعْقِلُ مَا کنَّا فی أصحابِ السَّعِیر).۱
و گویند: اگر ما در دنیا [سخن انبیا را در مقام پیامبر بیرونی] میشنیدیم، یا به دستور عقل [به مثابه پیامبر درون] رفتارمیکردیم، [امروز] از دوزخیان نبودیم.
با توجه به این آیه و آیات مشابه، بهروشنی میتوان فهمید که قرآن کریم بیشتر به کارکرد عقل که تشخیص خیر از شر، و صحیح از ناصحیح و عملکرد بر اساس این تشخیص است عنایت دارد آنگاه که میفرماید:
(أفَلَمْ یسِیرُواْ فی الْأرْضِ فَتَکونَ لَهُم ْقُلُوبٌ یعْقِلُونَ بهِا أوْ ءَاذَانٌ یسْمَعُونَ بها فَإِنَّها لَاتَعْمَی الْأبْصَارُ ولٰکِن تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فی الصُّدُورِ).۲
آیا [این کافران] در زمین به سیر و تماشا نرفتند تا دلهاشان بینش وهوش یابد وگوششان به حقیقت شنواگردد؟ که [این کافران را] چشمهای سر گرچه کور نیست، چشم باطن ودیدة دلها کور است.
در آیه دیگری آمده است:
(وَمَن یرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ).۳
و چه کس از آیین پاک ابراهیم روی گرداند به جز مردم بیخرد؟!
روایات نیز عقل را وسیلهای برای اطاعت و بندگی خدا دانسته، میفرماید:
العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان.۴
عقل چیزی است که خدا با آن پرستیده میشود و بهشت به واسطة آن کسب میشود.
با عنایت و توجه به معانی عقل در قرآن کریم و احادیث معصومان علیهم السّلام، به دو نکته درباره عقل میتوان با اطمینان معتقد بود: