احادیث ذیل، در باب اصالت عقل و نیز تأثیر و تأثر عقل و علم در جهت کمال یکدیگر است. امام علی علیه السلام در این احادیث میفرماید:
عقل، اصل و ریشة علم و دعوتکننده به فهم است.۱
با عقل، ژرفای حکمت؛ و با حکمت، ژرفای عقل بیرون آورده میشود.۲
دانش، عقل عاقل را بیشتر میکند.۳
تو به عقلت سنجیده میشوی؛ پس آن را با علم بالنده کن.۴
علامه طباطبایی درباره علم میگوید: «والعلم مقدمة للعقل و وسیلة الیه کما قال تعالی: (وَتِلْكَ الْأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ)۵».۶
نتیجه این گفتار این است که دانش، منبع معرفت عقلی و تقویتکننده و رشددهنده عقل است. بنابراین برای افزایش معرفت و شناخت و نیز برای دستیابی به خودآگاهی، دانش، منبعی مهم است که عقل و شرع۷ آن را تأیید کرده و نباید از آموختن آن غفلت ورزید.۸
در این جهت، یکی از راههای شناخت بهتر خود، آگاهی از عیوب خویش است. این آگاهی از طریق بیان ضعفها و عیوب و ارائه آنها به منزله هدیه ارزشمند نزدیکان به آدمی، میتواند تحقق یابد. در حدیثی معروف از امام صادق علیه السلام روایت شده است: «أحبّ اخوانی إلیّ من اهدی الی عیوبی».۹
خدای متعال، در آیاتی از قرآن کریم با بیان یکی از سجایای اخلاقی پیامبر صلی الله علیه و اله، ضمن تمجید از ویژگی اخلاقی آن حضرت، مؤمنان را نیز به برخورداری از آن تشویق کرده، میفرماید:
1.. غرر الحکم: ح ۱۹۵۹.
2.. الکافی: ج۱ص۲۸ح۳۴: بالعقل استخرج غور الحکمة و بالحکمة استخرج غور العقل؛ غرر الحکم: ح۴۲۰۸.
3.. بحار الانوار: ج۷۸ ص۶.
4.. غرر الحکم: ح۳۸۱۲.
5.. عنكبوت: ۴۳.
6.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۲۵۰.
7.. صحیح البخاری: ج۱ص۳۸: پیامبر صلی الله علیه و اله: انما العلم بالتعلم: همانا دانش، با آموختن حاصل میشود؛ غرر الحکم: ح۸۱۸۴: من لم یتعلّم لم یعلم: هر کس نیاموزد، نخواهد دانست.
8.. برای مشاهدۀ احادیث بیشتر، ر. ک: العلم و الحكمة فی الكتاب و السنة، مؤسسۀ دار الحدیث، قم.
9.. الکافی: ج۲ ص۶۳۹ ح۵. محبوبترین برادرانم کسی است که عیوب مرا به من هدیه کند.