کتاب آسمانیشان، موضوع تعلیم و تعلم مطرح شده و انسان، دانشآموز خداوند معرفی شده است.۱ در روایات بهیادگارمانده از معصومان علیهم السّلام نیز بهاندازهای بر موضوع اهمیت دانشاندوزی تأکید شده است که موجب مباهات بیشترِ پیروان این دین حنیف شده است. برای درستی این ادعا همین بس که کلینی در آغاز جلد نخست کتاب شریف کافی، کتابی با عنوان «کتاب فضل العلم» آورده و در ابواب آن، احادیث مربوط به علم و عالم و متعلم را گنجانده است.۲ در اینجا فقط چند نمونه از احادیث را بیان میکنیم:
پیامبر صلی الله علیه و اله: انما العلم بالتعلم.۳
دانش، با آموختن حاصل شود.
امام علی علیه السلام: من تعلّم علم۴ ـ و ـ من لم یتعلم لم یعلم.۵
کسی که آموخت دانست، ـ و ـ کسی که نیاموخت، ندانست.
امام صادق علیه السلام: دراسة العلم لقاح المعرفة.۶
فراگیری دانش، موجب باروری شناخت میشود.
این روایات و روایات مشابه، بیان میکنند که آموختن، راه تقویت عقل است و تعالی انسان در گرو آن است و انسانها برای افزایش قوه عاقله خویش میتوانند از طریق کسب علم بکوشند. دراینباره امام صادق علیه السلام میفرماید: «کثرة النظر فی العلم یفتح العقل؛۷ فراوانیِ دانشاندوزی، عقل انسان را باز میکند». آن حضرت میفرماید: «کثرة النظر فی الحکمة تلقح العقل:۸ فراوانیِ حکمتآموزی، عقل را بارور میسازد».
نتیجه آنچه گذشت، این خواهد بود که عقلْ ابزار شناخت، علمْ منبع شناخت و آموختنْ راه رسیدن به شناخت است. بنابراین کسب دانش از راههای ایجاد و تقویت
1.. علق: ۴ ـ ۵: (الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَم عَلَّم الإنْسانَ مَا لَمْ یَعْلَم).
2.. ر. ک: الکافی: ج۱ ص۳۰.
3.. صحیح البخاری: ج۱ ص۲۵.
4.. غرر الحكم: ح۷۶۴۲.
5.. همان: ح۸۱۸۴.
6.. نزهة الناظر و تنبیه الخواطر: ص۱۱۵ ح۵۵.
7.. الدعوات: ص۲۲۱ح ۶۰۳: دانشاندوزی بسیار خرد را شكوفا میسازد.
8.. تحف العقول: ص۳۶۴ و ۲۸۳: زیاد اندیشیدن در حكمت، عقل را بارور میكند.