123
رفتار اخلاقی انسان با خود

د ـ ویژگی‌های معرفت فطری

استاد مطهری، خودآگاهی فطری را واقعی و غیراکتسابی می‌داند و معتقد است آیه شریفه (ثُمَّ أنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ) به همین نکته اشاره کرده، و موجود ناخودآگاه با انشاء خلق دوم توسط خداوند، خودآگاه شده است.۱

اینکه آدمی آن را فراموش می‌کند و باید این شناخت را به او یادآوری کرد، شاهدی برای آموختنی نبودن این معرفت به‌شمار می‌آید. بنابراین غفلت و فراموشی، آفت خودآگاهی فطری، و تذکر و تنبّهْ راه رفع آن است. علامه جعفری فراموشکاری انسان را بلای فراگیر بشر، و «تذکر» را عامل جلوگیری از غفلت از معارف فطری می‌داند. وی می‌گوید: «به‌جرئت می‌توان گفت بشر بیش از آنکه قربانی جهالتش باشد، قربانی فراموشکاری خویش است که از اهمیت ندادن به حقایق ناشی می‌گردد».۲ وی در ادامه، غفلت و نیز تذکر را که در آیاتی از قرآن به آن تصریح شده، نشانه فطری بودن حقایق سازنده انسانی، و تذکر را عامل رهایی از غفلت و فراموشی می‌داند.۳

نگارنده بر این باور است برخی آیات که متضمن پرسش از بشر است، درواقع هشدار و تذکر به انسان است تا او را به معارف فطری خویش توجه دهد و او را وادار کند به ندای درونی‌اش درباره شناخت خود و شناخت خدا گوش کند. آیاتی چون: (أ وَ لَمْ یتَفَکرُوا فِی أنْفُسِهِمْ)۴ و (أ وَ لَمْ ینْظُرُوا فِی مَلَکوتِ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ ما خَلَقَ اللهُ مِنْ شَی‏ءٍ وَ أنْ عَسی‏ أنْ یکونَ قَدِ اقْتَرَبَ أجَلُهُمْ فَبِأی حَدِیثٍ بَعْدَهُ یؤْمِنُونَ)۵ از این آیات‌اند.

اطلاق آیه فوق، در عبارت «و ما خلق الله من شیء» شامل خودِ فرد نیز می‌شود؛ ازاین‌رو خدا براساس این آیه از انسان می‌خواهد به خود نیز بیندیشد و در خود‌آگاهی

1.. انسان در قرآن: ص۶۰.

2.. شناخت از دیدگاه علمی و از دیدگاه قرآن: ص۳۹۲.

3.. ر. ک: همان: ص۳۹۳.

4.. روم: ۸: «آیا در درون خود نمیاندیشند؟».

5.. اعراف: ۱۸۵: «آیا در ملكوت آسمان‌ها و زمین و در هرچه خدا آفریده فكر و نظر نكردند و در اینكه اجل و مرگ آن‌ها بسا باشد كه به آنان بسیار نزدیک شده باشد؟ پس به چه حدیثى بعد از این ]كتاب مبارک آسمانى[ ایمان خواهند آورد؟».


رفتار اخلاقی انسان با خود
122

فطری بودن این معرفت می‌گوید:

و اما داستان تکامل نوع انسانی در علم و تمدن در جای خود صحیح است؛ ولیکن نباید مسئله اشهاد را به آن قیاس کرد. تکامل انسان در علوم نظری و اکتسابی است که نتایج و فروعی است که تدریجاً برای انسان حاصل می‏شود، به‌خلاف اشهاد و خودبینی انسان، و اینکه من محتاج به مربی هستم که تربیتم کند؛ زیرا این معنا از مواد علم است، و قبل از نتایج برای انسان حاصل می‏شود، و از علوم فطری و اولین نقشی است که در نفس منتقش می‏گردد، و بعد از این انتقاش است که نتایج و فروع متفرع بر آن می‏شود و چنین علمی معقول نیست که بعد از علوم دیگر برای انسان حاصل شود.۱

این معنا را از کلام نورانی پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نیز می‌توان استفاده کرد، آنگاه که در تفسیر یکی از آیات قرآن می‌فرماید: «کل مولود یولد علی الفطرة ـ یعنی علی المعرفة فذلک قوله: وَ لَئِنْ سَألْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ لَیقُولُنَّ اللهَ».۲

از کلام امام باقر علیه السلام نیز درباره آیه شریفه (حُنَفاءَ لِلَّهِ غَیرَ مُشْرِکینَ بِهِ)۳ نیز همین معنا قابل برداشت است: «و هی الفطرة التی فطر الله الناس علیها، لا تبدیل لخلق الله و قال: فطرهم الله علی المعرفة».۴ آیت‌الله مکارم شیرازی نیز این آیه را به معرفت فطری مرتبط می‌داند و می‌گوید:

الآیات المذکورة أعلاه، تشیر إلی «التوحید الفطری» و وجود الإیمان فی أعماق روح الإنسان....۵

البته این نوع تبیین از آیه، منحصر به مفسران یادشده نیست و بسیاری دیگر از مفسران، همین دیدگاه را دارند.۶

1.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۸ ص۳۱۰.

2.. البرهان فی تفسیر القرآن: ج‏۲ ص۶۰۸ ح ۴۰۵۶؛ التوحید: ص۳۳۱ ح۹ ‏.

3.. حج: ۳۱.

4.. ‏البرهان فی تفسیر القرآن: ج‏۲ ص۶۰۸ ح ۴۰۵۶؛ التوحید: ص۳۳۱ ح۹ ‏.

5.. الأمثل فى تفسیر كتاب الله المنزل: ج۵ ص۲۸۶.

6.. ر. ک: نرم‌افزار جامع التفاسیر (نور الانوار۳) ذیل آیۀ ۱۷۲ از سورۀ اعراف.

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8153
صفحه از 327
پرینت  ارسال به