آنچه که آدمی میتواند به عنوان محصول «حیات معقول» و ارمغان وجود خویش به بارگاه خداوندی ببرد، فقط و فقط «قلب سلیم» است که باید در این دنیا برای به دست آوردن و ساختن آن، حداکثرِ کوشش انجام گیرد. این قلب سلیم است که میتواند جهان و انسان و ارزشهای آندو را بشناسد و بس.۱
نتیجه آنکه بر اساس متون قرآنی و روایی، قلب ابزاری کارآمد و مهم برای کسب شناخت و معرفت است و حالات گوناگونی چون بیماری، کدورت، قساوت یا حتی مرگ و نابودی برای آن تصور شده است. این حالات برشمردهشده موجب ضعف و ناتوانی انسان در کسب معرفتهای قلبی که از مهمترین و معتبرترین ادراکات انسان بهشمار میرود، خواهد شد.
۴. وحی
یکی دیگر از ابزارهای شناخت، وحی است. مقصود از وحی، مجموعه آیات خداوند است که بر پیامبر نازل، و توسط او بر امتش خوانده و شرح میشود. بیتردید منبع اصلی معارف دینی و شناخت بهدستآمده از ناحیه آن معارف، وحی است. این اثر نیز در پی کسب شناخت از طریق منبع وحی و به تبع آن، روایات معصومان علیهم السّلام است. در ادامه، مطالب بیشتری درباره شناخت وحیانی به مثابه یکی از انواع شناخت، بیان خواهیم کرد.
ﻫ ـ انواع شناخت خود
دانشمندان، شناخت و معرفت را به حیثیات گوناگون تقسیم میکنند که یکی از آنها تقسیم شناخت به دو نوع «حصولی» و «حضوری» است. از شاخصترین طرق کسب معرفت و شناخت، ادلّه، براهین و آثار است که اصطلاحاً به این نوع شناخت «علم حصولی» گفته میشود. کسب علم و معرفت از راه حضور معلوم نزد عالم و شهود آن توسط عالم، نوع دیگر تحصیل شناخت است که به آن «علم حضوری» اطلاق میشود. دانشمندان، معرفت را به اقسامی چون حسی، عقلی، نقلی و شهودی تقسیم میکنند و راه دستیابی به معرفت را از این چهار راه ممکن میدانند. اما آنچه