گرو شناخت خویش دانسته است۱ یا فراموشی خویش را بزرگترین بلا و عقوبت کسانی مطرح کرده که خداوند را فراموش کردهاند.۲ همچنین دانشمندان بزرگ اسلامی، از دیرباز به اهمیت این موضوع پرداخته و از آن سخن به میان آوردهاند. استاد مطهری دراینخصوص میگوید: «دعوت به خودآگاهی و اینکه ”خود را بشناس تا خدای خویش را بشناسی؛ خدای خویش را فراموش مکن، که خودت را فراموش میکنی" سرلوحه تعلیمات مذهب است».۳
استاد جوادی آملی نیز بین شناخت و عمل و رفتار، رابطه وثیقی را برقرار دانسته، مینویسد: مسلّم است که تا انسان آنگونه که هست شناخته نشود و اضلاع وجودی وی تثبیت نگردد، حقوق واقعی او در حیات فردی و اجتماعی در هالهای از ابهام باقی میماند؛ نه تعریف جامعی پیدا میکند، و نه در مسیر درستی قرار خواهد گرفت».۴
اهمیت شناخت خود، از نگاه امام علی علیه السلام، آنچنان بدیهی است که ایشان غفلت از آن را مایه شگفتی دانسته، میفرماید:
عجبت لمن ینشد ضالته کیف لا ینشد نفسه.۵
در شگفتم از کسی که گمشدهاش را جستجو میکند، چگونه خود را گم کرده، اما جستجو نمیکند.
ایشان در بیان دیگری متذکر میشود:
غایة المعرفة ان یعرف المرء نفسه.۶
بالاترین درجه شناخت خودشناسی است.
پیشتر بیان کردیم که اگر فرایند خودشناسی را نیز یکی از رفتارهایی بدانیم که انسان در ارتباط با خود انجام میدهد، در آن صورت «شناخت نفس» محصول آن فرایند و یکی از نتایج رفتار صحیح انسان با نفس خویش خواهد بود؛ یعنی تلاش
1.. رسول خدا صلی الله علیه و اله: من عرف نفسه عرف ربه. مصباح الشریعة: ص۱۳؛ بحار الانوار: ج۲ ص۳۲ ح۲۲؛ شرح مئة كلمه: ص۵۷ به نقل از امام علی علیه السلام.
2.. (وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأنْساهُمْ أنْفُسَهُمْ أُولئِک هُمُ الْفاسِقُونَ) حشر: ۱۹؛ (فَالْیوْمَ نَنْساهُمْ كَما نَسُوا لِقاءَ یوْمِهِمْ هذا) اعراف: ۵۱ (وَ تَرَكَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یبْصِرُونَ) بقره:۱۷.
3.. مقدمهای بر جهانبینی اسلامی: ج چهارم (انسان در قرآن) ص۵۵.
4.. حق و تكلیف در اسلام: ص۳۹.
5.. عیون الحکم و المواعظ: ص۳۲۹.
6.. میزان الحکمة: ج۳ ص۱۸۸۱.