بدیهی است پیامد کرامت نفس این است که جداییها کم شود و روابط بین شخصی اصلاح شود. حرمت و کرامت نفس، همچنین رابطه انسان با خداوند را اصلاح میکند و موجب میشود آدمی خود را با گناهان، آلوده نسازد.
امام علی علیه السلام میفرمایند:
من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة.۱
هر کس از کرامت نفس برخوردار باشد، با گناه به آن اهانت نمیکند.
همچنین عزت نفس که خود، از آثار کرامت نفس است موجب میشود آدمی در رفتارش با همنوعان تجدید نظر کند و اشکالات و کاستیهای رفتاریاش را اصلاح کند. برای مثال، عزت نفس در رفتار بین شخصی اثر میگذارد و موجب میشود فرد، چشم طمع از اموال و بخششهای دیگران بردارد و با مناعت طبع، حرمت و عزت نفس خود را پاس دارد.
امام باقر علیه السلام دراینخصوص در وصیتی به جابر میفرماید:
اطلب بقاء العزً باماتة الطمع.۲
ماندگاری عزتت را با میراندن طمع دنبال کن.
به عبارت دیگر، انسان عزیز به عطا و بخشش مردم چشم نمیدوزد، و کسی که از مردم بینیازی میجوید و اظهار نیاز به آنان نمیکند، نزد آنان عزیز خواهد ماند و عزت نفسش نیز حفظ و تقویت میشود. همچنین او به وظایف و تکالیف خویش در برابر خود، دیگران و پروردگارش آگاه است؛ در انجامدادن آن مسئولیتها کوتاهی نمیکند و عمل به تکالیف را بر خود سنگین نمیپندارد.
النفس الشریفة لا یثقل علیها المؤنات.۳
انجامدادن وظایف و تکالیف، بر نفس شریف سنگین نیست.
نتیجه آنکه انسانِ برخوردار از حرمت و عزت نفس، هم رفتارش با خدا، و هم رفتارش با همنوعان متفاوت است و هر اندازه از این صفات برخوردار باشد، رفتارش با خدا و خلق متمایزتر خواهد بود و به هر میزان رفتارش با خدا و خلق