کوتاهی در رسیدگی به قوای جسمانی را مرود میشمرد۱ و با توصیه به کمخوری، فواید مادی و معنوی آن را بیان میکند.۲
در بخش دوم، به تنظیم رفتار اخلاقی با خود در زمینه شخصیت انسانی توجه میشود. اینکه کرامت نفس چگونه حفظ میشود، چگونه باید اعتمادبهنفس را به دست آورد یا تقویت کرد، و موضوعاتی مانند آن، به این حوزه مربوط میشود.
بخش سوم، به تنظیم رفتار اخلاقی با خود در ارتباط با اهداف نهایی آفرینش، یعنی امور معنوی، باطنی و درونی و آنچه موجب نورانیت دل و صفای باطن میشود و سعادت و رستگاری آخرت را تأمین میکند، خواهد پرداخت.
همانگونه که مشاهده میشود، اگرچه در این اثر بنابر این است که تعالیم اسلام در سه حوزه ارتباطی انسان با خود تبیین و بررسی شود، آشکار است که بهرهمندی از آموزههای اسلام در دو حوزه نخست که مربوط به حوزه «جسم» انسان و «زندگی دنیوی» اوست، صرفاً مختص مسلمانان نیست و هر انسان، اگرچه به تعالیم اسلام معتقد نباشد، میتواند از این آموزهها در تأمین سعادت دنیوی خویش بهره ببرد. اما مباحث مربوط به حوزه سوم که درباره رفتار اخلاقی با خود در امور باطنی و معنوی است، صرفاً برای متدینان و معتقدان به خدا، معاد و جهان آخرت قابل استفاده خواهد بود. شکل ذیل، ابعاد قابل استفاده از متون اسلامی در حوزه رفتار اخلاقی با خود را نشان میدهد: