هست و تحقق آن در گرو تلاش و پشتکار افراد خواهد بود. بنابراین همانگونه که پیشتر بیان شد، رابطه رفتار انسان با اخلاق او به این صورت است که گاه رفتار پدیدآورنده خُلقی ویژه است، و گاه متجلیکننده وجود خُلقی خاص.
ب ـ تأثیر باطنیِ رفتار انسان بر وجود خویش
یکی دیگر از اصول آموزههای دینی این است که رفتار انسان، افزون بر آثار بیرونی، در ملکات نفسانی و خُلق و خوی صاحبش نیز به مثابه آثار درونی مؤثر خواهد بود. همچنین آثار درونی دیگری در وجود فاعل آن به جای خواهد گذاشت. به عبارت دیگر، افعال و اعمال نیک هر کس، هم میتواند خُلقیات او را تغییر دهد، و هم میتواند در صورت ظاهری و سیرت باطنی او تأثیر آشکار بگذارد. یعنی اگر رفتار بشر، انسانی و اخلاقی باشد، صورت و سیرت او نیز انسانی و زیبا خواهد شد؛ و اگر رفتارش انسانی نباشد، صورت و سیرتش نیز غیرانسانی خواهد شد. بر اساس برخی آیات و روایات، مشاهده تأثیر اعمال بر صورت و سیرت (مشاهده سیرت باطنی) پس از آنکه حجابها در دنیا از بین برود، برای همگان ممکن خواهد بود؛ گرچه برخی اولیای الهی، در دنیا توانستهاند حقیقت افراد را مشاهده کنند.
قرآن در وصف قیامت میفرماید:
(یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ).۱
روزی که چهرهها سفیدند و برخی دیگر سیاهاند.
یا میفرماید:
(یعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ فَیؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأقْدامِ).۲
در آن روز، گناهکاران از روی چهره شناخته میشوند؛ پس آنگاه از موی پیشانی و از پاهایشان گرفته شود.
ملا محسن فیض کاشانی، در تفسیر صافی درباره این آیه شریفه: (وَ کلَّ إِنسانٍ ألْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ کتاباً یلْقاهُ مَنْشُورا)۳ معتقد است کارنامه بهگردنافتاده، کنایه از روح انسان است که از اعمالش متأثر شده، و بر نفس و اعضا