تعبیر میشود.
۲. رفتار اخلاقی، رفتاری است که قابلیت ارزشگذاری یا اتصاف به حسن و قبح داشته باشد؛ یعنی رفتاری که بتوان آن را شایسته و پسندیده دانست، یا آن را به ناپسندی و زشتی متصف کرد، اگرچه آن رفتار حقیقتاً برای فاعلش ملکه و عادت نشده، و به خُلق و خو تبدیل نشده باشد.
۳. رفتارهای اخلاقی را میتوان از یک منظر به سه دسته تقسیم کرد:
الف. رفتارهای یکوجهی: ما این رفتارها را در مقایسه با رفتار نوع دوم، یکطرفی دانستهایم؛ زیرا نفسِ وجود یا توجه و اعتنا به آن، میتواند به خوبی یا بدی متصف شود؛ مانند حُسن ظن یا سوءظن که هر یک از آن دو، در شرایط خاص یا درباره افراد خاص میتواند پسندیده یا ناپسند باشد. البته در آینده، درباره اینکه چگونه برخی امور ذهنی، رفتار شمرده میشود بیشتر سخن خواهیم گفت.
ب. رفتارهای دووجهی: این رفتارها دو طرف دارند و با یک طرف مصداق خارجی نمییابند؛ مانند دروغ گفتن. در این قبیل رفتارها، وجود دو طرفِ گوینده و شنونده ضروری است و با وجود فرد دروغگو و بیان دروغ از سوی او، درحالیکه شنوندهای در مقابلش وجود ندارد، این عملِ زشت تحقق خارجی نمییابد.
ج. رفتارهای سهوجهی: این رفتارها برای تحقق خارجی، نیازمند سه طرف هستند. خودِ این رفتارها دو دستهاند: گاه هر سه طرف آن انسان است؛ مانند غیبت و تهمت. در این نوعْ گوینده، شنونده و فردی که سخنِ گفتهشده به او مربوط است، باید وجود داشته باشد. اما گاه یکی از اطراف آن انسان نیست؛ مانند امانتداری و رازداری. در اینگونه رفتارها «صاحب امانت یا راز»، «امانت یا راز»، و «شخص امانتدار یا رازدار» سه طرف رفتار را تشکیل میدهند. رفتارهای اخلاقی انسان در ارتباط با خود، غالباً از نوع نخست یعنی تکوجهی است.
۴. ازآنجاکه رفتارهای اخلاقی، از زمره رفتارهای غیربازتابی یا کنش هستند، ماهیت ارتباطی دارند؛ یعنی در ارتباط با امر دیگری هستند، حتی اگر تکوجهی باشند. به عبارت روشنتر، کنشها گاه در ارتباط با خودِ فاعل از او صادر میشود، گاه در ارتباط با خدا، و گاه در ارتباط با همنوعان، و گاه در ارتباط با طبیعت. پس در هر حال، ارتباطی هستند.