293
رفتار اخلاقی انسان با خود

در سختگیری بر نفس را تأیید نمی‌کند و شدت فراتر از طاقت را روا نمی‌دارد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تنفر و انزجار نفس از شیوه‌های تربیتی، زیاده‌روی در سختگیری بر خود پذیرفته نیست و اثر نامطلوب به بار خواهد آورد. در سفارش‌های پیامبر خدا صلی الله علیه و اله به امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «یا علی... تؤدب نفسک و أهلک و و لدک و جیرانک علی حسب الطاقة؛۱ ای علی، نفس خود و همسر و فرزندان و همسایه‌هایت را به اندازه طاقتشان ادب کن».

بنابراین برای تربیت افراد و از جمله تربیت خود، باید به ظرفیت و میزان تحمل نفوس توجه کرد و بیش از اندازه‌ بر آن‌ها سخت نگرفت تا از این رهگذر، تلاش‌های تربیتی ثمربخش باشد؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است نفس انسان در برابر افراط در سختگیری برای تخلق به اخلاق نیکو، دچار تنفر و انزجار شود و نه فقط سختگیری‌ها اثر مطلوبی نداشته باشد، بلکه نتیجه معکوس به بار آورد و زحمات متحمل‌شده برای تربیت نفس به هدر رود. باید به این نکته توجه داشت که ظرفیت‌ها و توان افراد متفاوت است و برای همه نفوس نمی‌توان نسخه واحد تجویز کرد.

بر اساس آنچه گفتیم، هم در تکالیف و فرایض، و هم در مستحبات، و هم در

1.. الخصال: ص۵۴۳ ـ ۵۴۴.


رفتار اخلاقی انسان با خود
292

۲. دسته دیگر روایات، به موضوع عبادات تصریح کرده است، اما از سیاق آن روایات می‌توان فهمید که مقصود، عبادات مستحب است؛ زیرا در آن روایات، عبادتِ کم اما مستمر، بر عبادت طولانی اما کسالت‌آور و خسته‌کننده و غیرمستمر برتری داده شده است. عبادت‌های واجب، اندازه معینی دارد که کاستن از آن جز در مواردی که شرع مقدس مشخص کرده است جایز نیست. پس نکوهش سخت‌گیری بر نفس خویش برای انجام‌دادن عبادت‌های طولانی، بیانگر آن است که مقصود از این عبادات، عبادت‌های مستحب است. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید: «احب الاعمال الی الله ادومه و ان قلّ؛۱ دوست‌داشتنی‌ترینِ رفتارها نزد خدا، بادوام‌ترین‌ِآن رفتارهاست، اگرچه کوچک باشد». امام علی علیه السلام در بیان مشابه سخن پیامبر صلی الله علیه و اله می‌فرماید: «قلیل تدوم علیه ارجی من کثیر مملول منه؛۲]عبادت[کمی که استمرار داشته باشد،]به خیر[نزدیک‌تر است از]عبادت[بسیاری که ملال‌آور شده باشد».

نتیجه آنکه در عبادات مستحب، مراقبت و سختگیری بر نفس چندان روا نیست و بیشتر به استمرار توصیه شده است نه به مقدار زیاد. به عبارت دیگر، سختگیری بر نفس در عبادات مستحب، به سختگیری در استمرار عبادت معنا می‌شود، نه سختگیری در کثرت عبادت. البته در برخی مواضع یا موارد این قاعده، به دلیل ویژگی خاص عبادت یا زمان آن، کثرت عبادت نیز توصیه و بر آن تأکید شده است. برای مثال، ذکر خدا مستحب است، اما مؤمنان به ذکر بسیار توصیه شده‌اند و اندازه‌ای برای آن قرار داده نشده است؛۳ گرچه ممکن است ذکر بسیار، به توجه دائم و پرهیز از غفلت تفسیر شود. همچنین در برخی اوقات چون شب‌های قدر، به شب‌زنده‌داری تأکید و توصیه شده و حتی کودکان نیز از خوابیدن منع شده‌اند، اما برای این موارد خاص، دلیل ویژه‌ای وجود دارد که در جای خود قابل بحث است و قاعده کلیِ ذکرشده را نقض نمی‌کند.

۳. دسته‌ای دیگر از متون دینی، به مراقبت نفس خود در خصوص مؤدب شدن به آداب و فضایل اخلاقی پرداخته است. ازآنجاکه این دسته از روایات، در پی تربیت اخلاقیِ نفس است، اندازه پذیرش نفس را در نظر گرفته است و ضمن لزوم سختگیری برای ایجاد عادات نیکو و از بین بردن عادات زشت، زیاده‌روی یا افراط

1.. میزان الحکمة: ج۸ ص۱۵۶ ح۱۴۴۲۵.

2.. نهج البلاغة: حکمت ۲۷۸.

3.. (وَ اذْكُرْ رَبَّک كَثِیراً) (آل عمران: ۴۱)؛ (وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) (انفال: ۴۵).

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8500
صفحه از 327
پرینت  ارسال به