محرمات و نجاسات، درفراخوانی عمومی، همه بشر را به خوردن آنچه حلال و پاکیزه است دعوت میکند و میفرماید:
(یأیهَا النَّاسُ کلُواْ مِمَّا فِی الْأرْضِ حَلَلاً طَیبًا وَ لَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیطَانِ إِنَّهُ لَکمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ).۱۰۱
ای کسانیکه ایمان آوردهاید، از آنچه در زمین، حلال و پاکیزه است بخورید و از راههای شیطان پیروی نکنید؛ که همانا او دشمن آشکار شماست.
اهتمام اصحاب کهف به تناول از غذای پاک و تأیید ضمنی آن توسط خداوند در قرآن کریم، یکی دیگر از آیاتی است که به لزوم توجه به ویژگیهای غذا و رعایت معیارهای دینی در آن اشاره کرده است:
(فَابْعَثُواْ أحَدَکم بِوَرِقِکمْ هَذِهِی إِلَی الْمَدِینَةِ فَلْینظُرْ أیهَآ أزْکی طَعَامًا فَلْیأْتِکم بِرِزْقٍ مِّنْهُ).۲
اکنون یک نفر از خودتان را با این سکهای که دارید به شهر بفرستید تا ببیند کدامیک از آنها غذای پاکیزهتری دارد و از آن، مقداری برای شما تهیه کند.
بنابراین آشکار است که توجه قرآن کریم به غذا و شراب انسان، نوع و چگونگی تهیه آن، حاکی از تأثیر بسیار آن در وجود انسان است و این امر نه فقط در آیات قرآن کریم انعکاس یافته، بلکه سیره معصومان علیهم السّلام نیز آشکارا بر آن صحه میگذارد و در سخنان گهربارشان بر آن تأکید کردهاند. امام علی علیه السلام دراینباره به کمیلبنزیاد میفرماید:
یا کمَیلُ، اللِّسانُ ینْزَحُ مِنَ القَلْبِ و َالْقَلْبُ یقُومُ بِالْغِذاءِ فَانْظُرْ فیما تُغَدِّی قَلْبَک وَ جِسْمَک، فَإِنْ لمْ یکنْ حَلالاً لَمْ یقْبَلِ اللهُ تَسْبیحَک وَ لا شُکرَک:۳
ای کمیل، زبانْ از قلب سرچشمه میگیرد و قلب نیروی خود را از غذا به دست میآورد؛ پس در غذایی که به قلب و جسم خود میدهی دقت کن و]آگاه باش که[اگر آن غذا حلال نباشد، خداوند ستایش و شکرگزاریات را نخواهد پذیرفت.