میسازد. پس هیچ مانع عقلی و نقلی که این کار را منع کند وجود ندارد.
ابنیونس عاملی نیز میگوید:
قد أبیحت کلمة الکفر و غیرها من المحرمات عند الخوف علی النفس.۱
هنگام ترس، کفرگویی و هرچه غیر از آن، که حرام است، مباح است.
این فتاوا و نظایر بیشمار آن که در کتب فقهی اندیشمندان و فقیهان مسلمان آمده است، از پشتوانه آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السّلام برخوردار است. ذکر چند نمونه از این روایات، سودمند است:
از امام باقر علیه السلام نقل شده است که میفرماید:
سلامة الدین و صحة البدن خیر من المال.۲
سلامت دین و بدن، بهتر از مال دنیا است.
مفضلبنعمر میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم:
فدایت شوم، مرا از اینکه چرا خدا شراب، میته، خون و گوشت خوک را حرام کرده آگاه فرما.
فرمود: خداوند متعال... خلق را آفرید و به آنچه برای بدن آنها لازم و مفید است آگاه است؛ پس آنها را بر او حلال کرد و مباح داشت از باب تفضل بر آنها و رعایت مصلحتشان؛ و نیز به آنچه برای آنها زیان داشت آگاه بود؛ پس آنها را از آن نهی و بر آنها حرام کرد. سپس ـ محرمات را ـ برای مضطر مباح قرار داد وآن را حلال کرد آنگاه که بدنش جز به آن سالم نمیماند؛ پس او را به تناول از آن حرام به اندازه ضرورت، امر فرمود نه بیشتر از آن.۳
امام صادق علیه السلام در حدیثی میفرماید:
کلما أضر به الصوم فالافطار له واجب.۴