عبودیت و بندگی خدا را آنگونه که او میپسندد به منصه ظهور میرسانند، بالفعل خواهد شد.
یکی دیگر از مراحل گرامیداشت بشر، هدفمند بودن آفرینش او بوده است. البته این تصور گزافی است که آفرینش انسان را هدفمند، و آفرینش مخلوقات دیگر را بیهدف بدانیم؛ زیرا موجود حکیم، عملی بیهوده و بیهدف انجام نمیدهد. بر این اساس، خداوند متعال که معدن حکمت و نهایت همه کمالات است، هرگز عملی غیرحکیمانه انجام نداده و انجام نخواهد داد:
(أ فَحَسِبْتُمْ أنَّما خَلَقْناکمْ عَبَثاً وَ أنَّکمْ إِلَینا لا تُرْجَعُونَ).۱
آیا گمان کردهاید که آفرینش شما بیهوده بوده و به سوی ما باز نمیگردید؟!
این نکته حایز اهمیت است که هدف از آفرینش انسان، خود او و رشد و کمال او بوده است و ازاینرو خداوند زمین و آنچه در آن است و همه نیازمندیهای او را، در اختیارش در زمین قرار داد:
(هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکمْ ما فِی الْأرْضِ جَمِیعاً).۲
او کسی است که همه آنچه را در زمین است، برای شما آفرید.
همچنین قرآن میفرماید که خداوند، زمین و آسمان را در اختیار رشد و کمال انسانها قرار داد و مُسَخَّرِ آنان گردانید:
(وَ سَخَّرَ لَکمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأرْضِ جَمِیعاً مِنْهُ إِنَّ فِی ذلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ).۳
و هر آنچه را در آسمان و زمین است مسخّر شما گردانید. در این امر، برای اهل فکر و اندیشه نشانههایی وجود دارد.
بنابراین درباره هدفمند بودن آفرینش انسان که نشانه گرامی بودن او نزد پروردگار است، سه نکته حایز اهمیت است:
۱. اصل هدفمند بودن آفرینش انسان و اینکه خداوند در قرآن به این هدفمندی