141
رفتار اخلاقی انسان با خود

شدند؛ اما گاه از قصه‌های قرآن ویژگی‌ها و اطلاعاتی درباره سرشت آدمی شناخته می‌شود که برای خودشناسی کارآمد است. یکی از آن داستان‌ها‌ سرگذشت حضرت یوسف علیه السلام است که چند آیه از آن را بررسی می‌کنیم. قرآن کریم، داستان یوسف را دارای نشانه‌هایی برای پرسشگران، در تشخیص راه درست از نادرست می‌داند و می‌فرماید:

(لَّقَدْ کأنَ فی یوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ ءَایاتٌ لِّلسَّائلِینَ).۱

همانا در حکایت یوسف و برادرانش، برای دانش‌طلبان و اهل تحقیق، عبرت و حکمتِ بسیار مندرج است.

یکی از آیات این سوره، زیبا جلوه دادن برخی رفتارهای زشت را از جمله اقدامات نفس آدمی برشمرده، گفته یعقوب علیه السلام به فرزندان خطاکارش را نقل می‌کند:

(وَ جَاءُو عَلی‏ قَمِیصِهِ بِدَمٍ کذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکمْ أنفُسُکمْ أمْرًا فَصَبرٌْ جَمِیلٌ وَ اللهُ الْمُسْتَعَانُ عَلی‏ مَا تَصِفُونَ).۲

و پیراهن یوسف را آلوده به خونِ دروغ کردند]و نزد پدر آوردند.[یعقوب گفت: بلکه امری]زشت و قبیح[را نفس مکار در نظر شما بسیار زیبا جلوه داده است. در هر صورت صبر جمیل کنم؛ که بر رفع این بلیه که شما اظهار می‏دارید، بس خداست که مرا یاری تواند کرد.

آیه دیگری، طغیان هوای نفس انسان را آنگاه که زمینه گناه فراهم است بیان کرده، نجات را فقط از آنِ پرهیزکاران می‌داند:

(وَ رَاوَدَتْهُ الَّتی هُوَ فی بَیتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأبْوَابَ وَ قَالَتْ هَیتَ لَک قَالَ مَعَاذَ اللهَ إِنَّهُ رَبی‏ِ أحْسَنَ مَثْوَای إِنَّهُ لَا یفْلِحُ الظَّالِمُون).۳

و بانوی خانه، به میل نفس خود با او بنای مراوده گذاشت و]روزی[درها را بست و یوسف را به خود دعوت کرد و اشاره کرد که من برای تو آماده‏ام. یوسف جواب داد: به خدا پناه می‏برم؛ او خدای من است؛ مرا مقامی منزه و نیکو عطا کرده (چگونه خود را به ستم و عصیان آلوده کنم؟!)؛ که هرگز ستمکاران رستگار نمی‏شوند.

1.. یوسف: ۷.

2.. یوسف: ۱۸.

3.. یوسف: ۲۳.


رفتار اخلاقی انسان با خود
140

پی خواهد برد که به آن موضوع علاقه‌مند و در انجام‌دادن آن توانمند است. همچنین تجربه شکست در برخی فعالیت‌ها و تجزیه‌ و تحلیل علل و عوامل آن، می‌تواند فرد را به ناتوانی و ضعف خود در آن امور یاری رساند، یا به او کمک کند برای موفقیت خود، با سعی و نیز آمادگی بیشتر، اقدامش را تکرار کند.

البته مقصود از استفاده از تجربه فقط تجربه شخصی نیست؛ بلکه استفاده از تجارب دیگران نیز در این جهت بسیار مهم است و اصولاً دوران زندگی انسان‌ها آن‌قدر نیست که بتوانند همه چیز را خود تجربه کرده، سپس راه صحیح را برگزینند. بنابراین آنچه در بحث استفاده از تجربه برای کسب شناخت، اهمیت فراوانی دارد، استفاده از تجارب دیگران در کنار تجارب شخصی است. این بدان علت است که انسان، در دنیا فقط یک بار زندگی می‌کند و فرصت ندارد تا همه چیز را شخصاً تجربه کند و درست را از نادرست تشخیص دهد. بنابراین، باید از تجارب پیشینیان خود درس گرفته، آن‌ها را به‌کار گیرد.

د ـ عبرت‌گیری

توصیه قرآن به سیر در زمین برای مشاهده آثار امم پیشین، اشاره به راهی برای کسب معرفت و شناخت است. تاریخ پیشینیان، منبعی گران‌سنگ به‌شمار می‌رود که بر گستره شناخت انسان می‌افزاید. قرآن کریم راه بهره‌مندی از این منبع شناخت را با الفاظی چون «سیروا»، سیر و سفر و مشاهده دانسته است؛ اما به نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مهم است، آگاهی از سرگذشت پیشینیان برای عبرت‌گیری است. بنابراین، مطالعه تاریخی می‌تواند جایگزین سفر و مشاهده شود، به‌ویژه هنگامی که امکان سفر نباشد. شاید به همین دلیل است که قرآن کریم علی‌رغم سفارش به سیر و سفر، قصه‌های پیشینیان را نیز به منظور آگاهی بشر از سرگذشت آنان و نیز عبرت‌گیری از آنچه بر سر آنان آمده بیان می‌کند. افزون بر آن، در مشاهده، فقط آثار امم پیشین دیده می‌شود؛ اما در مطالعه تاریخی، از جزئیات سرگذشت آنان نیز آگاهی خواهیم یافت و پندهای فراوانی قابل بهره‌برداری خواهد بود. قرآن بارها به انسان سفارش می‌کند از آنچه برای اقوام گذشته رخ داده عبرت گیرد و بار دیگر، از راهی که آنان رفتند و به‌هلاکت رسیدند، عبور نکند. محور اغلب داستان‌های قرآن کریم، عبرت‌گیری از سرگذشت گناهکاران و طغیان‌گرانی است که سرانجام به عذاب خدا گرفتار و هلاک

  • نام منبع :
    رفتار اخلاقی انسان با خود
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8698
صفحه از 327
پرینت  ارسال به