(هُوَ الَّذی خَلَقَکمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یخْرِجُکمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أشُدَّکمْ ثُمَّ لِتَکونُوا شُیوخاً وَ مِنْکمْ مَنْ یتَوَفَّی مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أجَلاً مُسَمًّی وَ لَعَلَّکمْ تَعْقِلُونَ).۱
اوست آن خدایی که شما را از خاک، سپس از نطفه، سپس از لخته خونی بیافریده است؛ آنگاه شما را که کودکی بودید، از رحم مادر آورد تا به سن جوانی برسید و پیر شوید. بعضی از شما پیش از پیری بمیرید و بعضی به آن زمان معین میرسید و شاید به عقل دریابید.
(أ لَمْ نَخْلُقْکمْ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ * فَجَعَلْناهُ فِی قَرارٍ مَکینٍ * إِلی قَدَرٍ مَعْلُومٍ).۲
آیا شما را از آبی پست و بیمقدار نیافریدهایم و آن را در جایگاهی استوار قرار ندادیم؟
و گاه نیز با مطرحکردن پرسشهایی، او را به اندیشیدن درباره خود وادار میکند:
(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کبَدٍ * أ یحْسَبُ أنْ لَنْ یقْدِرَ عَلَیهِ أحَدٌ * یقُولُ أهْلَکتُ مالاً لُبَداً * أیحْسَبُ أنْ لَمْ یرَهُ أحَدٌ * أ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَینَینِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَینِ)۳
آیا برای او دو چشم نیافریدهایم؟ و یک زبان و دو لب؟ و دو راه پیش پایش ننهادیم؟
قرآن کریم در این آیات، هم انسان را به خود او میشناساند، و هم با توصیه به تدبر، راه شناخت را نشان میدهد. از این گذشته، آنان را که از تفکر و تعقل بهره نمیبرند مذمت کرده، از بدترین جنبندگان بهشمار میآورد.۴ علامه جعفری معتقد است مقصود از تفکر و تعقل، عقل نظری و معمولی نیست؛ زیرا آن تعقل، بیشتر در پی خودمحوری و سودجوییِ فردی است.۵ وی دراینباره میگوید: «مقصود آیات قرآن، آن عقل است که با هماهنگی وجدان و فطرت و هدفگیریهای معقول برای ”حیات معقول" فعالیت مینماید و راه را برای پیشرفت مادی و معنوی انسانها هموار میکند».۶