75
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

نهایی خود برسند؛ پس رفتار اجتماعی افراد در صورتی درست و ارزشمند است که به مصالح کلی جامعه بینجامد و هیچ‏‏گاه نباید برای آن‏که فرد یا گروهی به منافع فردی خود دست یابد، عده‏‏ای دیگر از مواهب و مزایای زندگی محروم شوند. در چنین موقعیتی، طبقه محروم، هیچ انگیزه‏ای برای مشارکت در زندگی اجتماعی نخواهند داشت؛ زیرا می‏‏بینند که تلاش برای جامعه هیچ نتیجه‏ای برای آنان ندارد، بلکه حاصل کارشان را گروهی دیگر به یغما می‏‏برند و در این صورت، دیگر جایی برای دلسوزی و تعهد وجود ندارد.

افراد در صورتی حاضرند در زندگی اجتماعی مسئولیتی را بپذیرند که در منافع حاصل از آن سهمی داشته باشند و عقل حکم می‏‏کند که هر فرد به اندازه‏‏ای که در زندگی اجتماعی و تحصیل مصالح آن مؤثر است، از نتایج زندگی اجتماعی نیز بهره‏مند شود؛ از اینجاست که موازنه حق و تکلیف مطرح می‏شود. موازنه بین تکلیفی که در برابر جامعه برعهده فرد می‏آید، با حقّی که آن فرد برعهده دیگران پیدا می‏کند و این همان عدل و قسط در مفهوم اجتماعی و اخلاق اسلامی است؛ بنابراین عدل و قسط بدین معناست که افراد به اندازه‏ای که بار خود را به دوش دیگران می‏‏نهند، بار دیگران را بردارند و به اندازه‏ای که به اجتماع نفع می‏رسانند، از آن بهره‏مند شوند.

معنای مختار در تحقیق پیش رو همین تعریف است که به نظر می‏‏رسد در تنظیم روابط همسایگی، از سایر معانی پیش‏‏گفته، در تبیین مسئولیت‏‏ها گویاتر و در اجرا، مناسب‏‏تر است.

۲ ـ ۳. احسان

اصل احسان یکی از ارزش‏‏های جامعه اسلامی و از مفاهیم بنیادین و پردامنه قرآن کریم است که در کنار عدل، همگان را به انجام آن فرمان داده است۱؛ شاید بدین

1.. نحل: ۹۰: ( إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسان).


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
74

نبوّت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد و مقیاس سلامت اجتماع است.۱

در معنا و مفهوم عدالت نظرات مختلفی بیان شده است. برخی همچون آلوسی، بیضاوی، فخر رازی، علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی عدالت را به «حدّ وسط» معنا می‏‏کنند۲ که همان نظریه اعتدال ارسطویی است.

گروهی دیگر عدالت را به معنای «نظم و انتظام» دانسته‏‏اند۳ که براساس آن، هر چیزی در جایگاه خود قرار می‏‏گیرد.

برخی نیز عدالت را به «مطابقت با شریعت و قانون» تفسیر کرده‏اند۴ و گروهی مفهوم «انصاف» را برای تعریف عدالت برگزیده‏‏اند۵ که با اصل زرّین اخلاقی سازگار است؛ یعنی آنچه را برای خود نمی‏‏پسندی، بر دیگران نیز مپسند.

برخی دیگر عدالت را به «رعایت حقوق افراد و عطا کردن حق هر ذی‏‏حق به او» معنا کرده‏‏اند.۶ این معنى از عدل، از یک طرف براساس اصل حقوق و اولویت‏‏هاست و از طرف دیگر از یک خصوصیت ذاتى بشر ناشى مى‏شود و به همین سبب باید مجموعه‏ای از اندیشه‏هاى اعتبارى و «باید»‏‏ها و «نباید»‏‏هایی در نظر گرفته شود و «حُسن و قُبح» نیز انتزاع شود.

معنای دیگر عدالت، «موازنه حق و تکلیف»۷ است. هدف از زندگی اجتماعی آن است که همه افراد در سایه تعاون و همکاری، به مصالح مادی و معنوی و کمال

1.. همان.

2.. انوار ‏‏التنزیل و اسرار ‏‏التأویل، ج۱، ص۵۵۴؛ التفسیر الکبیر، فخر رازی، ج۲۰، ص۱۰۱؛ روح المعانی، ج۱۴، ص۲۰۷؛ المیزان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۲۰۴؛ ادب قضا در اسلام، ص۱۶۹.

3.. جمهوری، افلاطون، ص۲۰۳.

4.. تهذیب الاخلاق، ابن مسکویه، ص۱۱۰.

5.. التبیان، ج۱، ص۱۵۸ و ج۳، ص۶۳ و ج۵، ص۳۵۳؛ نهج البلاغه، حکمت ۲۳۱: «العدل الانصاف»؛ جان رالز، نظریۀ عدالت.

6.. مجموعۀ آثار شهید مطهری، ج‏۱، ص۸۱.

7.. ر.ک: اخلاق در قرآن، ج۳، ص۴۳-۴۴.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11033
صفحه از 268
پرینت  ارسال به