براساس اصل یادشده، تکرار و مداومت بر خوبیهای اخلاقی و رفتاری همچون شکیبایی بر آزار، خوش اخلاقی، کمکرسانی، گذشت و... در روابط همسایگان، قابل توجیه و توصیه خواهد بود.
۳. اصول ارزششناختی
برای تعیین ارزش افعال مربوط به زندگی اجتماعی و روابط همسایگی اصولی وجود دارد که به بینش عقلانی و واقعیات زندگی اجتماعی وابسته است و در این پژوهش مهمترین آنها را که دارای ارزش مثبت است، مورد توجه و بررسی قرار میدهیم:
۱ ـ ۳. عدل
عدالت یکی از دغدغهها و آرمانهای مهم و کهن بشر و ادیان آسمانی است که انسانهای امروزی بیشتر از گذشته، خود را نیازمند آن میبینند؛ زیرا به این باور رسیدهاند که رفتارهای شخصی و برنامههای اجتماعی و بسیاری از ارزشهای اخلاقی و آرمانهای انسانی، تنها در سایه عدالت محقق میشود.
اصل عدل، یکی از اصول اعتقادی اسلام و مایه امتیاز آن از سایر مکتبها و داراى اهمیتى خاص و موقعیتى بىنظیر است و به همین سبب علماى اسلامى (شیعه و معتزله) آن را در ردیف «ریشههاى دین» قرار دادهاند.۱
قرآنکریم نیز عدالت را در چهرههاى گوناگونش (تکوینى، تشریعى، اخلاقى، اجتماعى و...) طرح کرده است و شخصیتهایی همچون افلاطون نیز آن را «مادر همه فضایل اخلاقى» نامیدهاند۲. همچنین به گفته شهید مطهری:
در قرآنکریم از توحید گرفته تا معاد و از نبوّت گرفته تا امامت و زعامت و از آرمانهاى فردى گرفته تا هدفهاى اجتماعى، همه بر محور عدل استوار شده است. عدل قرآن، همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع