43
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

همچنین از بیان پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله که فرمود: «جبرئیل پیوسته مرا درباره همسایه سفارش می‏‏کرد، تا جایی که گمان کردم او را وارث بر همسایه‏‏اش خواهد کرد»۱، فهمیده می‏‏شود که ارث در سایه خویشاوندی و رَحِم، معنا و مفهوم می‏‏یابد و گویا در نظر آن حضرت این بوده است که همسایه به علت اتصال و قرابتش، همچون خویشاوند، ارث خواهد برد.

بنابر آنچه گفتیم، پیوند همسایگی، شبکه‏‏ای همچون خویشاوندی به وجود می‏‏آورد و حقوقی مانند صله، احسان، انفاق، دفاع، عفو و... را ایجاب می‏کند.

جایگاه همسایگی نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله به قدری است که در کنار توجّه دادن به وظیفه افراد نسبت به فراگیری قرآن و آداب زندگی و آموزش آن به خانواده و فرزندان، همسایگان را نیز یادآور می‏‏شوند.۲ نیز آن حضرت در وصیتی به امام علی علیه السلام، بر تأدیب نفس خود، خانواده و فرزندان و نیز همسایگان توصیه فرمودند.۳

حاصل آن‏که در روایات اسلامی به گونه‏‏ای از همسایه در کنار خانواده و نزدیکان یاد شده است که گویا همسایه، یکی از اعضای خانواده به شمار می‏‏آید. این دیدگاه درباره جایگاه و شأن والای همسایه، حکایت از آن دارد که همسایگی از حرمت ویژه‏‏ای برخوردار است و به همین سبب، همسایه شدن در جامعه اسلامی، مجموعه‏ای از حقوق و مسئولیت‏‏های اخلاقی را در پی خواهد داشت.

۳. اهمیت توجّه به حقوق همسایگان

بررسی جایگاه همسایه و اهمیت توجّه به حقوق او و معاشرت درست با وی، پیشینه‏‏ای طولانی دارد؛ چرا که در اجتماعات نخستین بشری، انسان‏‏ها با تشکیل

1.. أمالی طوسی، ص۵۲۰، ح۱۱۴۵؛ بحارالانوار، ج۱، ص۵۲، ح۲۲.

2.. «یا عَلِی تَعَلَّمْ هَذِهِ الْآیةَ [آیةُ‏‏ الکرسی] وَ عَلِّمْهَا أَوْلَادَک‏ وَ جِیرَانَک فَإِنَّهُ لَمْ ینْزِلْ عَلَی آیةٌ أَعْظَمُ مِنْ هَذَا» (مستدرک الوسائل: ج۴، ص۳۳۶، ح ۴۸۲۴).

3.. «أَنْ تُؤَدِّبَ‏ نَفْسَک وَ أَهْلَک وَ وُلْدَک وَ جِیرَانَک عَلَى حَسَبِ الطَّاقَة» (الوافی، ج۱، ص۱۳۹، ح۵۲؛ أعلام الدین فی صفات المؤمنین‏، ص۳۴۷؛ الخصال، ص۵۴۴، ح۱۹؛ بحارالانوار، ج۲، ص۱۵۵، ح۷).


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
42

رعایت آنها واجب و ضروری است و کسی اجازه ندارد آنها را نادیده بگیرد. اهمیت این موضوع به اندازه‏‏ای است که به فرموده امام‏‏ علی علیه السلام هیچ حُرمتی به اندازه حرمت هم‏‏نشینی و همسایگی مورد تأکید قرار نگرفته است.۱

به همین سبب است که در روایاتی، حرمت همسایه در ردیف حرمت والدین و خویشاوندان نزدیک قرار گرفته است؛ مانند آنچه رسول‏‏ اکرم صلی الله علیه و اله ضمن بخشنامه‏‏ای به مهاجران، انصار و تمامی اهل یثرب فرمودند:

حُرْمَةُ الْجَارِ عَلَى الْجَارِ كَحُرْمَةِ أُمِّه‏؛

حرمت همسایه برای همسایه‏اش مانند حرمتی است که برای مادرش دارد.۲

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با تمام وجود، حریمِ خانواده همسایه را حرمت می‏‏نهاد و معتقد بود: سرقت از خانه همسایه همانند سرقت از ده خانه دیگر است.۳ آن حضرت حتی در آن روزگار، بی‏‏حرمتی به سگِ همسایه را نیز ممنوع می‏‏دانست؛ زیرا چنین کارهایی موجبات بی‏‏حرمتی و ناراحتی همسایه را فراهم می‏‏سازد.۴

آنچه از مجموعه روایات باب همسایگی برمی‏‏آید، آن است که شاید یکی از عوامل حرمت همسایه، قرابت و اتّصال ‏‏باشد؛ زیرا افراد با همسایه خود به یگانگی و همبستگی می‏‏رسند و در سایه آن مانند خویشاوندی، قرابت و تعلّق حاصل می‏‏شود و وابستگیِ به وجود آمده، زمینه برآورده شدنِ نیازهای مادی و معنوی را فراهم می‏‏آورد؛ ازاین‏رو همسایگان با یکدیگر به خانواده‏‏ای بزرگ، منسجم و متّحد تبدیل می‏شوند.۵

1.. «مَا تَأَکدَتِ الْحُرْمَةُ بِمِثْلِ الْمُصَاحَبَةِ وَ الْمُجَاوَرَةِ» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۱۴، ح۹۴۴۰؛ لیثی، عیون الحکم و المواعظ، ص۴۷۶، ح۸۷۳۱).

2.. الکافی (دار الحدیث)، ج۴، باب حق‏‏الجوار، ص۷۵۶، ح۳۷۵۷.

3.. دانشنامۀ قرآن و حدیث، ج۹، ص۲۲۶، ح۲۳۹۱۵؛ تفسیر ابن کثیر، ج۶، ص۱۳۵.

4.. «اذا ضَربتَ کَلبَ جارک فقَد آذیتَه» (مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۲۳، ح۹۸۷۴، به نقل از لبّ‏‏ اللباب قطب راوندی).

5.. امام حسین علیه السلام فرمودند: «الجوارُ قَرابَةٌ»؛ همسایگی، نوعی خویشاوندی است (تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۶).

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10124
صفحه از 268
پرینت  ارسال به