الجعفریات، ابن أشعث (ص۱۶۴ و ۱۶۵، باب سوء الجوار و حسن الجوار).
من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق (ج۲، باب الحقوق).
معانی الأخبار، شیخ صدوق (ص۱۶۵، باب معنى الجار و حدّ المجاورة).
نهج البلاغه، شریف رضی (خطبه ۱۹۳).
مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، طبرسی (ص۲۱۴، فی حق الجار).
وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی (باب وجوب کفّ الأذى عن الجار، ج۱۲، ص۱۲۷).
بحار الانوار، علامه مجلسی (ج۷۱، ص۱۵۰، باب حق الجار) و...
با این حال، مطالب ذکر شده در آثار فوق، یا در قالب تک گزارهها آمده است یا به شکل مواد خام و بدون هیچ گونه تبیین و شرحی نقل شده است.
بنابر آنچه گفته شد، میتوان نتیجه گرفت که تا کنون ضوابط و اصول بنیادین حاکم بر تعاملات همسایهها و مسئولیتهای اخلاقی همسایگان در قبال یکدیگر، به گونهای روشن و نظاممند تدوین نشده است و تا به امروز پایاننامه و کتاب مستقلی که منحصراً ابعاد «اخلاق همسایگی در زندگی اجتماعی» را با رویکرد اسلامی به تفصیل و دقّت بازگوید، منتشر نشده است، مگر اشاراتی در کنار مطالب پراکنده و در قالب فصول برخی از کتابها که بسیار محدود و دور از دسترس عموم مردم بوده است.
ه . مفهومشناسی
پیش از آغاز بحث، مهمترین مفاهیم به کار رفته در این پژوهش را به اجمال طرح میکنیم تا ادبیات مشترکی پدید آید.
۱. اخلاق
اخلاق از مفاهیمی است که تاریخ آن همزاد و همراه با آفرینش انسان است؛ زیرا انسانیت انسان با اخلاق معنا مییابد و جوهره انسان سالم و کامل را فضایل