203
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

ضمانت اجرایی نیز نیاز است تا شخص در ضمیر خود انگیزه‏‏ای برای انجام افعال اخلاقی داشته باشد و به علم خود عمل کند. از نگاه ارسطو فضیلت بر دو نوع است: فضیلت عقلی و فضیلت اخلاقی. فضیلت عقلی با آموزش به وجود آمده، رشد می‏‏کند و بدین سبب نیازمند تجربه و زمان است، اما فضیلت اخلاقی نتیجه عادت است؛ از همین روست که نامش (اتیک) حاصل اندک تغییری در کلمه «اتوس» (ethos) به معنای عادت است.۱

حال اگر بخواهیم مشکلات مربوط به همسایگی را تحلیل کنیم، به این نتیجه می‏‏رسیم که ابتدا باید افراد را از فضیلت رعایت اخلاقی همسایگی آگاه کنیم و سپس از هر طریقی که ممکن است، در او انگیزه عمل به اخلاق را ایجاد کنیم؛ بنابراین ساده‏‏ترین راهکار‏‏ حل مشکلات موجود در روابط همسایگان، آگاه سازی با تبیین حقوق و وظایف همسایگی و بیان ثمرات فردی و اجتماعیِ رعایت اخلاق همسایگی و وضع قوانین مربوط به شهر نشینی و آپارتمان ‏نشینی است؛ چرا که آشنایی با قوانین زندگی در محیط جمعی و رعایت حقوق شهروندی از الزامات آپارتمان نشینی است.

با این توصیف، فرهنگ آپارتمان نشینی یک مقوله پیچیده نخواهد بود، بلکه کافی است که همسایگان آپارتمانی از بایدها و نبایدهایی که قانون تملّک آپارتمان‏ها و آیین‏نامه آن۲ برای زندگی آپارتمان نشینی پیش‏بینی کرده است، اطلاع داشته باشند و آن‏ها را رعایت کنند؛ زیرا قانون و آیین‏‏نامه مزبور به گونه‏‏ای سامان یافته است که عمل به مفاد آن، بسیاری از مشکلات و نارسایی‏‏ها را از میان خواهد برد. به‏ویژه تعیین وظایف و مسئولیت‏‏های قانونی برای هیئت مدیره و مدیر ساختمان، زمینه مناسبی را برای مدیریت مشکلات آپارتمان‏‏ها فراهم ساخته است.

علاوه بر این، ساکنان مجتمع‏‏های آپارتمانی می‏‏توانند در مواردی که قانون

1.. همان.

2.. ر.ک: سایت مرکز ارتباطات مردمی قوۀ قضاییه: www.moshaver۱۱۲۹.ir


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
202

عمومی و خصوصی، ایجاد مزاحمت‏‏های صوتی، بی‏‏توجّهی به ضوابط مربوط به پارکینگ، دخالت‏‏های نابجا در زندگی دیگران، عدم همکاری در پرداخت شارژ و... از مشکلات و چالش‏‏هایی است که در زندگی آپارتمانی کماکان وجود دارد.

به نظر می‏‏رسد که برخورداری از روحیه فردگراییِ افراطی و عدم آشنایی ساکنان آپارتمان‏‏ها با آداب اجتماعی و همچنین ناآگاهی افراد از الزامات آپارتمان نشینی و عدم پایبندی به آن، دلیل عمده شکل‏گیری چالش‏‏ها، مشکلات و آسیب‏‏های اخلاقی و اجتماعی در روابط میان همسایگان در مجتمع‏‏های آپارتمانی باشد.

پیش از ارائه راهکارها پرسش اساسی این است که آیا نارسایی‏‏های اخلاقی و رفتاری موجود در روابط همسایگان، امری معرفت‏‏شناختی است یا وجودشناختی؟ بدین معنا که آیا مشکلات به عدم آگاهی افراد برمی‏گردد (که در این صورت باید به دنبال دلیل بود تا ایشان را به ضوابط همسایه‏‏داری مُجاب کرد) یا به شرایط حاکم، قوانین موجود و خُرده فرهنگ‏‏های ساکنان یک محله یا ساختمان مربوط می‏‏شود (که در این صورت باید به دنبال علّت آن بود)؟

از بیان برخی فیلسوفان اخلاق همچون افلاطون چنین برمی‏‏آید که عدم رعایت اخلاق در زندگی اجتماعی، ناشی از ناآگاهی افراد نسبت به ارزشمندی و ضرورت اخلاق شایسته است و برای حلّ این معضل، باید آگاهی افراد جامعه را نسبت به ارزش و برکات رعایت اخلاق افزایش دهیم. افلاطون معتقد بود که اگر کسی کار بدی انجام می‏‏دهد، می‏‏توان با اطمینان گفت که او از بدیِ آن کار آگاه نیست.۱

بنابراین پاسخ افلاطونی به پرسش فوق این است که مشکل، تنها در قلمرو شناخت است و چاره آن هم آموزش و آگاه ‏‏سازی است.

ارسطو در نقد این دیدگاه افلاطون معتقد است که صِرف حصول معرفت و آگاهی، برای صدور افعال اخلاقی کافی نیست، بلکه علاوه بر معرفت، به یک

1.. ر.ک: اخلاق نیکوماخوس، ص۵۳.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10290
صفحه از 268
پرینت  ارسال به