(وَ لا تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ۱.
و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادّى که به گروههایى از آنان دادهایم، مدوز!)
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد:
مدّ عین به معناى مدّ دید آن است؛ یعنى نگاه را طولانىکردن و در این تعبیر، مجاز عقلى به کار رفته و نگاه طولانى به هر چیز، کنایه از شدت علاقه و محبت به آن است.۲
نتیجه اینکه «چشم دوختن» نوعی شیفتگی به دنبال میآورد که «مقایسه» را در پی خواهد داشت؛ پس موضوع «چشم و همچشمی» را باید با مفهوم «مقایسه» دنبال کرد که این مسئله در حوزه اجتماعی قابل پیگیری خواهد بود؛ چرا که تفاوت سطح زندگیها یک «واقعیت اجتماعی» است و این واقعیت، پدیده «مقایسه اجتماعی» را به وجود میآورد و مقایسه اجتماعی یعنی «سنجش موقعیت خود با وضعیت دیگران».۳
توضیح اینکه انسان برای شناسایی تفاوتها، نقصها و کمبودهای خود مایل است خود را ارزیابی کند. اینجاست که دست به مقایسه اجتماعی میزند و خود را با همنوعان خود مقایسه میکند. رهآورد این مقایسه، یا شادمانی و رضایت از زندگی است یا ناخرسندی و ناامیدی.
گفتنی است که مقایسه اجتماعی انواعی دارد: مقایسه صعودی، نزولی و همسطح. اگر وضعیت دیگران در سطح بالاتری باشد، مقایسه صعودی شکل میگیرد و اگر در سطح پایینتری قرار گیرد، مقایسه نزولی پدید میآید و مقایسه همسطح نیز برای کسانی است که سطح اجتماعی یکسانی دارند.
از میان انواع یاد شده، مقایسه صعودی در مسائل مادّی مورد نظر ماست؛ چرا که