169
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

روانی، بدبینى عمومی و سبب دوری مردم از یکدیگر است. همچنین موجب از هم ‏‏گسستن پیوند اجتماعی در جامعه اسلامی می‏شود.

در حدیثی از امام علی علیه السلام آمده است:

مَنْ تَتَبَّعَ خَفِیاتِ الْعُیوبِ حَرَّمَهُ اللَّهُ مَوَدّاتِ الْقُلُوبِ۱.

کسى که در جست‏وجوى عیوب پنهانى دیگران باشد، خداوند او را از دوستىِ دل‏هاى مردم محروم مى‏سازد.

البته این حکم مربوط به زندگى خصوصى افراد است، ولی ممنوع ‏‏بودن تجسّس در زندگى اجتماعى تا جایى است که پاى مصلحت مهم‏ترى در میان نباشد؛ وگرنه به مقتضاى قاعده اهمّ و مهمّ (درجه‏‏بندی مصالح معنوی و منافع مادّی)، مصلحت اهمّ (مهم‏تر) مقدم مى‏شود و ممکن است تجسّس، مجاز ‏گردد؛ مانند جایى که جست‏وجو و تفتیش براى کشف خلاف یا توطئه، روشن ‏‏شدن حقایق، شناسایى کارشکنان و... باشد که در این گونه موارد، جست‏وجوی اسرار دیگران با شرایطی، مجاز مى‏شود؛ گرچه این مسئله مربوط به مأموران حکومت و منوط به کسب مجوز رسمی و قانونی است.

بنابراین تجسّس به دو قسم مجاز و ممنوع تقسیم مى‏شود؛ اگر منظور از آن، دنبال‏‏کردن عیب‏‏هاى همسایگان به قصد ضربه ‏‏زدن به آبروى آنان و هتک حرمت مؤمن باشد و هیچ غرض عقلایى در کار نباشد، حرام و ممنوع است، ولى در مواردى که مصالح برترى در میان باشد، ممکن است جایز، بلکه لازم باشد.

به هر حال، مرز میان «تجسّس» و «به دست آوردن اطلاعات لازم براى حفظ امنیت جامعه» بسیار دقیق و ظریف است و مردم و مسئولان اداره امور اجتماع باید دقیقاً مراقب این مرز باشند تا حرمت انسان‏‏ها حفظ شود و امنیت جامعه و حکومت

1.. عیون ‏‏الحکم و المواعظ، ص۴۳۶؛ تصنیف غرر الحکم، ص۴۲۱، ح۹۶۵۶.


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
168

ندارد، بلکه زمینه بروز آن در مناسبات همسایگی، بیشتر از سایر ساحت‏‏های زندگی است؛ زیرا مجاورت و همسایگی، به‏ویژه در مجتمع‏‏های مسکونی، گاهی شرایط را به گونه‏‏ای پیش می‏‏برد که برخی خواه ناخواه به دنبال پیگیری امور پنهانی همسایگان خود برمی‏‏آیند.

این رذیله اخلاقی از کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله استنباط می‏‏شود. ایشان در رأس مصیبت‏‏هاى کمرشکن، از همسایه‏اى یاد می‏‏کنند که چشمانش تو را مى‏پاید: «وَ جَارٌ عَینُهُ تَرْعَاک»۱؛ لذا شاید بتوان گفت که تجسّس، پاییدن همسایگان است برای آگاهی ‏‏یافتن از مسائل پنهانی آنان.

تجسّس، «جست‏وجوی امور شخصی و پنهانى دیگران»۲ است؛ امورى که مردم آنها را از دیگران پنهان می‏کنند، اما دیگران کنجکاوی می‏کنند تا از آنها باخبر شوند.۳ جاسوس را نیز که درباره اوضاع مردم و محلّه کنجکاوى می‏‏کند، به همین سبب جاسوس گویند.۴

در برخی روایات از رذیله تجسّس با عنوان «زشت‏‏ترین عیب‏ها و بدترین گناهان» یاد شده است؛ چنان‏که امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود:

تَتَبَّعُ الْعُیوبِ مِنْ أَقْبَحِ الْعُیوبِ وَ شَرِّ السَّیئاتِ۵.

جست‏وجوی عیب دیگران، از زشت‏‏ترین عیوب و بدترین گناهان است.

قرآن‏‏کریم نیز با صراحت، ضمن آیه (یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا... لا تَجَسَّسُوا...)۶ مؤمنان را از تجسّس نهى می‏کند؛ زیرا کنجکاوی در زندگی شخصی همسایگان و آگاهی از عیب‏‏های ایشان، عامل مؤثرى در ایجاد هرج و مرج اجتماعی، ناامنی اخلاقی و

1.. قُرب‏‏الإسناد: ص۸۱.

2.. مجمع‏‏البحرین: ج۴، ص۵۷.

3.. ترجمۀ تفسیر المیزان: ج۱۸، ص۴۸۴.

4.. قاموس قرآن: ج‏۲، ص۳۹.

5.. تصنیف غرر الحکم: ص۴۵۱، ح۱۰۳۷۳.

6.. حجرات: ۱۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10885
صفحه از 268
پرینت  ارسال به