نوع سوم از خیانت ورزی، خیانت ناموسی است. در اسلام به سبب حرمتی که برای همسایه وجود دارد، گناه این نوع خیانت، شدیدتر و کیفر آن چندین برابر است؛ به حدی که خیانت کننده به ناموس دیگران، از زمره مسلمانی بیرون دانسته شده است.۱
علّت حساسیت این نوع خیانت نزد دین و اولیای الهی آن است که در آن از اعتماد همسایه، سوء استفاده میشود و چنین کاری به ایجاد دشمنی میان همسایگان میانجامد و امنیت همسایگان را از بین میبرد و فروپاشی خانوادهها، شیوع ناهنجاریهای مختلف و توسعه فحشا در محله و جامعه را به دنبال خواهد داشت. افزون بر آن، آموزههای اسلامی برای همسایه حرمت بسیاری قائل است و او را در حکم خویشاوندان و بلکه نزدیکتر از آنان دانسته است؛ در نتیجه، خیانت به مال و ناموس همسایه، تخریب این جایگاه رفیع است که دین اسلام آن را برای همسایه در نظر گرفته است.
یکی دیگر از مصادیق خیانت، اهمال در یاری رسانی به افراد در جامعه دینی است. این نوع از خیانت ورزی، برگرفته از این جمله امام صادق علیه السلام است:
أَیمَا رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا اسْتَعَانَ بِهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ فِی حَاجَةٍ فَلَمْ یبَالِغْ فِیهَا بِكُلِّ جُهْدٍ، فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُؤْمِنِینَ۲.
هر یک از یاران ما که یکى از برادران دینیاش در کارى از او کمک و یارى بخواهد و تا آنجا که میتواند، در آن کوشش نکند، به خدا و رسول خدا و مؤمنان خیانت کرده است.
بنابراین بیتوجهی به مشکلات همسایگان و کوتاهی کردن در یاری رساندن به نیازمندان، خیانت به خدا، پیامبر خدا و جامعه اسلامی است؛ زیرا گسترش روحیه بیتفاوتی در جامعه اسلامی بهرغم وجود این همه تأکید درباره تعاون، یاری