159
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

خدا تلقّی شده است۱ و فرموده‏اند که آزار همسایه چیزی جز لعنت خدا، فرشتگان و مردم را به دنبال نخواهد داشت.۲ نیز اذیت همسایگان از نشانه‏‏های خائن یا جائر به شمار آمده است.۳

۲. خیانت

یکی دیگر از رذایل اخلاقی و رفتاری که ممکن است در روابط همسایگی زمینه بروز بیشتری داشته باشد، خیانت است. خیانت در زبان فارسی به کاری گفته می‏‏شود که ظاهراً به سود خود شخص و به روش غیر‏‏اخلاقی و برخلاف قانون شرع و اخلاق انجام گیرد.۴ در زبان عربی نیز خیانت به معنای «مخالفت با حقّ و پیمان‏‏شکنى پنهانى»۵ است.

اهمیت این موضوع از آن روست که یک جامعه و محله سالم، متّکى به سرمایه‏هاى مختلفى است که از همه مهم‏تر سرمایه اطمینان و اعتماد عمومى به گفتار و عمل است و بزرگ‏ترین دشمن این سرمایه نفیس، دروغ، دورویی و خیانت است.

در جوامعى که خیانتکاری‏ رواج مى‏یابد، افراد از همدیگر مى‏ترسند و به یکدیگر اعتماد نمی‏‏کنند؛ زیرا هر لحظه ممکن است آبرو، مال و ناموس آنها در معرض خطر قرار گیرد؛ در نتیجه وضع به گونه‏‏ای می‏‏شود که افراد جامعه تمام سنگینى بار زندگى را به تنهایى تحمل می‏کنند و این همان اجتماع تنهایان است که اصل همبستگی اجتماعی، اصل پیوستگی انسان‏‏ها در جامعه بشری و فلسفه زیست اجتماعی، چنین

1.. «من آذی جاره فقد آذانی، و من آذانی فقد آذی الله» (تفسیر الثعلبی، ج۳، ص۳۰۵، ح۳۱۴؛ کنز العمال، ج۹، ص۵۷، ح۲۴۹۲۷).

2.. «من آذی جاره فعلیه لعنۀ الله و الملائکۀ و الناس اجمعین» (عوالی اللآلی، ج۱، ص۲۵۶، ح۲۳؛ مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۲۵، ح۹۸۸۳).

3.. «علامة الخائن فأربعة: عصیان الرحمن، و أذی الجیران، و بغض الأقران، و القرب إلی الطغیان» (تحف ‏‏العقول، ص۲۲؛ بحار الانوار، ج۱، ص۱۲۲، ح۱۱).

4.. فرهنگ بزرگ سخن، ج۴، ص۲۹۲۶.

5.. مفردات الفاظ قرآن، ج‏۱، ص۶۵۱.


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
158

قاعده زرین دو صورت دارد:

صورت‏‏بندی مثبت: «آنچه برای خود می‏پسندی، برای دیگران نیز بپسند!»

صورت‏‏بندی منفی: «آنچه برای خود نمی‏‏پسندی، برای دیگران نیز مپسند!»۱

برپایه این قاعده، فرد مؤمنی که آخرت و روز حسابرسی را باور دارد، نباید موجب اذیت و مزاحمت مسلمانان شود؛ چرا که خداوند از این عمل بیزار و ناخرسند است. کسی که آزارش به دیگران نرسد، هم نزد مردم محبوب است، هم نزد خداوند؛ هم خودش آسوده زندگی می‏‏کند، هم دیگران؛ پس نتیجه ترکِ مردم آزاری به سود شخص خواهد بود.

همان‏‏طور که گذشت، آزردن دیگران از خصوصیات انسان‏هاى پست و شرور است. به همین سبب رسول خدا صلی الله علیه و اله می‏فرماید:

شَرُّ النّاسِ مَن تَأَذّى بِهِ النّاسُ۲.

بدترینِ مردم کسى است که مردم از او آزار بینند.

آن حضرت درباره آثار اخروی اذیّت همسایگان نیز می‏فرماید:

مَن آذى جارَهُ حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ ریحَ الجَنَّةِ، ومَأواهُ جَهَنَّمُ وبِئسَ المَصیرُ۳.

هر کس همسایه‏اش را بیازارد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‏گرداند و جایگاهش دوزخ است که بد بازگشتگاهى است!

همچنین فرموده‏اند:

مَن آذى جارَهُ فَهُوَ ملعونٌ۴.

هر کس همسایه‏اش را بیازارد، از رحمت خدا دور گشته و نفرین ‏شده است.

در عباراتی دیگر از آن حضرت، آزار همسایگان به مثابه اذیّت پیامبر و اذیّت

1.. فصلنامه علوم حدیث شماره ۴۵ و ۴۶، «قاعدۀ زرین در حدیث و اخلاق»، سیدحسن اسلامی.

2.. الاختصاص، ص۲۴۳؛ بحار الانوار، ج۷۵ ، ص۲۸۱ ، ح۷.

3.. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۳، ح۴۹۶۸؛ بحار الانوار، ج۷۴، ص۱۵۰، ح۲.

4.. جامع ‏‏الاخبار، ص۲۱۴، ح۵۲۷؛ کنز الفوائد، ج۱، ص۱۵۰؛ بحار الانوار، ج۷۴، ص۱۵۳، ح۱۷.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10724
صفحه از 268
پرینت  ارسال به