رسانی در تعاملات همسایگی اشاره شده است؛ مثلاً رسول اکرم صلی الله علیه و اله برخی وظایف همسایگان نسبت به همدیگر را چنین بیان میفرماید:
وَ لَا تَسْتَطِیلُ عَلَیهِ بِالْبِنَاءِ فَتَحْجُبَ عَنْهُ الرِّیحَ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ إِذَا اشْتَرَیتَ فَاكِهَةً فَأَهْدِهَا لَهُ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَأَدْخِلْهَا سِرّاً وَ لَا یخْرُجْ بِهَا وُلْدُكَ یغِیضُ بِهَا وُلْدَهُ وَ لَا تُؤْذِهِ بِرِیحِ قِدْرِكَ إِلَّا أَنْ تَغْرِفَ لَهُ مِنْهَا۱.
خانهات را بلندتر از خانه او نسازى تا جلوى جریان هوا را بر او بگیرى، مگر آنکه خودش اجازه دهد و چون میوهای خریدی، مقداری به او هدیه دهی و اگر نمیخواهی این کار را کنی، آن میوه را پنهانی به منزل ببر و فرزندت را همراه میوه بیرون خانه نفرست که فرزند او آزرده شود و بوی غذایت او را آزرده نکند، مگر اینکه مقداری برایش بفرستی.
هدف از بیان این موارد آن است که بدانیم فرهنگ صحیح مسلمانی در پرهیز از این گونه رفتارهای آزار دهنده تجلّی مییابد؛ لذا برای ترک آزار رسانی، هر فردی باید ببیند آیا دوست دارد دیگران نیز با او مانند خودش رفتار کنند! انصاف ایجاب میکند که اگر از مردم آزاریِ دیگران ناراضی هستیم، خودمان نیز سبب رنجش و آزار دیگران نشویم.
امام صادق علیه السلام فرمود:
وَ أَحِبُّوا لِلنَّاسِ مَا تُحِبُّونَ لِأَنْفُسِكُم۲.
آنچه برای خود دوست دارید، برای مردم نیز دوست بدارید.
این همان قاعده زرین در اخلاق است که یکی از بنیادیترین و عامترین قواعد عملی اخلاق به شمار میآید و به دلیل کارایی و قابلیت فراوانش، به قاعده زرین نامور شده و تا کنون در پهنه زمین و گستره زمان، طراوت و قوت خود را از دست نداده است.