149
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

می‏‏کنند؛ برای نمونه، امام علی علیه السلام در کلامی کوتاه می‏فرماید:

۰.ما عَزَّ مَن ذَلَّ جیرانَهُ۱.

کسی که همسایگانش را خوار کند، به عزت نخواهد رسید.

حال که ضرورت و اهمیت اکرام همسایه روشن شد، باید به این مسئله پرداخت که اکرام در چه موقعیتی صورت می‏‏گیرد و به چه کارهایی اکرام گفته می‏‏شود؟

از معانی و مصادیق کرامت و تکریم که در برخی روایات بیان شده، فهمیده می‏‏شود که اکرام، بیشتر در دو موقعیت «نیاز و درخواست» و «بلا و سختی» معنا می‏‏یابد؛ زیرا در این موقعیت‏‏ها آبرو، جان و مال همسایه‏‏ها در معرض خطر قرار می‏‏گیرد که با یاری دیگران و حل مشکلات ایشان، محترم و عزّتمند می‏مانند.

با توجه به این نکته، به نظر می‏‏رسد که همسایگان در موقعیت‏‏های یاد شده، بیشتر ضعیف و ناتوان می‏گردند و محتاج محبت و کمک دیگران هستند. در این حال، همسایگان دیگر باید با لطف و خدمت بی‏منّت و دور از تحقیر، آنان را شادمان سازند.

اکرام همسایه به این است که نیازهای وی برآورده شود، سختی‏‏های زندگی‏اش برطرف گردد و وسایل جزئی زندگی که به هنگام اضطرار به آنها نیاز دارد، در اختیارش گذاشته شود و در کارهای خیری که انجام می‏‏دهد، یاری گردد. این معنا و برداشت (برآوردن نیاز و دفع بلا) از عبارت «وَ بِکرَامَتِهِ یکرِمُ عِبَادَهُ یعْطِیهِمْ إِذَا سَأَلُوا بِحَقِّهِ وَ یدْفَعُ عَنْهُمُ الْبَلَایا بِرَحْمَتِه»۲ فهمیده می‏‏شود که از امام صادق علیه السلام در شرح کرامت الهی نسبت به بندگان نقل شده است.

به همین سبب در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در تبیین و تفسیر «اکرام»، از ماعون، برآوردن نیاز، پیشکش کردن عطر، جا دادن در مجلس، قرض

1.. عیون الحکم و المواعظ، ص۴۸۰، ح۸۸۳۷؛ تصنیف غرر ‏‏الحکم، ص۴۳۷، ح۱۰۰۱۲.

2.. شرح مصباح الشریعة، ص۵۸۱؛ بحار الانوار، ج۶۷ ، ص۲۳، ح۲۳.


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
148

که وقتی به حضور او می‏‏رسی، وی را تکریم و احترام نمایی: «کرامتُه شاهداً».۱

از آنجا که جایگاه همسایه به جهت هم‏جواری، برتر و بالاتر از سایر مردم است، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله در عبارتی دیگر، اکرام همسایه را لازمه ایمان به خدا و روز قیامت به شمار آورده و فرموده‏اند:

مَنْ كَانَ یؤمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَلْیكْرِمْ جَارَهُ فَوْقَ مَا یكْرِمُ بِهِ غَیرَهُ۲.

هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید همسایه‏‏اش را بیشتر از آنچه دیگری را احترام می‏‏کند، محترم شمارد.

بنابر آنچه گفته شد، اکرام۳ در مقابل اهانت و تحقیر، به معنای «ارزش گذاری به همراه سود ‏‏رسانی» است و از آنجا که همه انسان‏‏ها از ارزش و کرامت تکوینی و تشریعی برخوردارند، جان، مال، ناموس، آزادی، حیثیّت و آبروی افراد جامعه، به‏ویژه همسایگان، دارای ارزش و احترام است و این حق طبیعی آنهاست؛ لذا خداوند متعال به هیچ کس اجازه نمی‏‏دهد به موارد یاد شده تعرّض و تعدّی کند.

علت قُبح اهانت به همسایه، آن است که هرگاه همسایه‏ای همسایه خود را اکرام نکند، زمینه ایجاد عاطفه منفی فراهم می‏‏شود که موجب برانگیخته شدن نفرت و دشمنی می‏‏گردد و در مقابل، زمانی که احترام و تعظیم همسایگان رعایت شود، با تولید عاطفه مثبت، موجب صمیمیت و محبت می‏‏شود که سایر مکارم اخلاقی را نیز به دنبال خواهد داشت.

به همین سبب روایات اسلامی برای حفظ و پاسداشت کرامت همسایگان، با توصیف پیامدهای خوار شمردن همسایه، زشتی و ناشایستگی آن را گوشزد

1.. تحف العقول، ص۲۲۶، ح۳۱؛ بحار الانوار، ج۷۴، ص۱۷، ح۲.

2.. الروضة فی فضائل أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب علیهما السلام، ص۱۷۶. عبارت «فَوْقَ مَا یکرِمُ بِهِ غَیرَهُ» را ندارد؛ مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۲۷، ح۹۸۸۸، به نقل از ابوالقاسم الکوفی، کتاب الأخلاق (مخطوط).

3.. در قرآن کریم، اهانت در مقابل اکرام به کار رفته است: (مَنْ یهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُكْرِم) (حج: ۱۸).

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11088
صفحه از 268
پرینت  ارسال به