از لغزشهاى خطاکاران درگذرید تا بدین سبب خداوند شما را از مقدّرات ناگوار نگه دارد.
همچنین آن حضرت می فرماید:
۰.تَعافَوا تَسقُطِ الضَّغائِن بَینَكُم۱.
یکدیگر را ببخشایید تا کینههای میان شما از بین برود.
از آنچه گفته شد، روشن میشود که گذشت، بخشودن و نادیده گرفتن ستم و لغزشهای دیگران، خواسته خداوند متعال، خصلت متّقین و رویّه اخلاقی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه معصومان علیهم السلام بوده است. نیز معلوم میشود که ترک عقوبت دیگران موجب از بین رفتن کینهها از دلها میگردد و انسان را در برابر مقدّرات ناگوار و عِقاب الهی بیمه میکند.
آگاهی از این آثار و ثمرات عفو و گذشت میتواند باعث شود که افراد جامعه و بهویژه همسایگان نسبت به یکدیگر با گذشت و نادیده گرفتن لغزشهای همدیگر، سبک زندگی خود را مطابق با خواسته خداوند و سیره اهلبیت علیهم السلام سامان دهند.
افزون بر آن، بخشودن و نادیده انگاشتن ستم همسایه به قدری مهم است که امام زینالعابدین علیه السلام در دعای خود به حال همسایگان، چنین عرضه میدارد:
وَاجْعَلْنِی اللَّهُمَّ أَجْزِی بِالْإِحْسَانِ مُسِیئَهُمْ، وَ أُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهِم۲.
بار خدایا! مرا توفیق ده که پاداش بدکاری آنان را با احسان بدهم و از ستمکارشان با گذشت و بخشش صرفنظر کنم!
همچنین آن حضرت در یادآوری حقوق همسایه، به گذشت و بردباری در تعامل با وی اشاره کرده، یادآور میشود: