139
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

از لغزش‏هاى خطاکاران درگذرید تا بدین سبب خداوند شما را از مقدّرات ناگوار نگه دارد.

همچنین آن حضرت می فرماید:

۰.تَعافَوا تَسقُطِ الضَّغائِن بَینَكُم۱.

یکدیگر را ببخشایید تا کینه‏‏های میان شما از بین برود.

از آنچه گفته شد، روشن می‏شود که گذشت، بخشودن و نادیده گرفتن ستم و لغزش‏‏های دیگران، خواسته خداوند متعال، خصلت متّقین و رویّه اخلاقی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه معصومان علیهم السلام بوده است. نیز معلوم می‏شود که ترک عقوبت دیگران موجب از بین ‏‏رفتن کینه‏‏ها از دل‏ها می‏‏گردد و انسان را در برابر مقدّرات ناگوار و عِقاب الهی بیمه می‏‏کند.

آگاهی از این آثار و ثمرات عفو و گذشت می‏تواند باعث شود که افراد جامعه و به‏ویژه همسایگان نسبت به یکدیگر با گذشت و نادیده گرفتن لغزش‏‏های همدیگر، سبک زندگی خود را مطابق با خواسته خداوند و سیره اهل‏‏بیت علیهم السلام سامان دهند.

افزون بر آن، بخشودن و نادیده ‏‏انگاشتن ستم همسایه به قدری مهم است که امام زین‏‏العابدین علیه السلام در دعای خود به حال همسایگان، چنین عرضه می‏‏دارد:

وَاجْعَلْنِی اللَّهُمَّ أَجْزِی بِالْإِحْسَانِ مُسِیئَهُمْ، وَ أُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهِم‏۲.

بار خدایا! مرا توفیق ده که پاداش بدکاری آنان را با احسان بدهم و از ستمکارشان با گذشت و بخشش صرف‏‏نظر کنم!

همچنین آن حضرت در یادآوری حقوق همسایه، به گذشت و بردباری در تعامل با وی اشاره کرده، یادآور می‏‏شود:

1.. کنز العمال، ج۳، ص۳۷۳، ح۷۰۰۴.

2.. صحیفة کاملة سجادیة، دعای ۲۶.


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
138

و اغماض تجویز نمى‏شود؛ زیرا عفو در این‏گونه موارد، وادار کردن مردم به گناه است و مستلزم این است که حق مردم به نحوی شدیدتر تضییع گردد و نوامیسِ حافظِ اجتماع، لغو و بى‏اثر شود. همچنین تمامى آیات نهی کننده از ظلم و افساد و کمک به ستمکاران و میل و خضوع در برابر ایشان و حتی آیاتى که متضمن اصول شرایع و قوانین است، ما را از چنین اغماضى بازمی‏دارند.۱

قرآن‏‏کریم در ارزشمندی «بخشودن لغزش‏‏های مردم»، آن را از ویژگی‏‏های افراد باتقوا به شمار آورده است۲ و خداوند سبحان خود، پاداش آن را بر عهده گرفته و فرموده است:

(فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمین۳؛

و هر کس عفو و اصلاح کند، پاداش او با خداست. قطعاً خداوند ظالمان را دوست ندارد).

امام صادق علیه السلام نیز در کلامی حکیمانه، «بخشودن ستمکار» را یکی از خصلت‏‏های ارزشمند دنیا و آخرت معرفی کرده و فرموده است:

ثَلَاثٌ مِنْ مَكَارِمِ ‏الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ: تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ، وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ، وَ تَحْلُمُ‏ إِذَا جُهِلَ عَلَیك‏۴.

سه چیز از خصلت‏‏های ارزشمند دنیا و آخرت است: بخشودن کسی که به تو ستم کرده است، پیوستن به کسی که از تو بریده است و بردباری ورزیدن، هرگاه نسبت به تو رفتار جاهلانه‏‏ای شود.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله نیز درباره ارزش عفو و گذشت و ثمرات آن فرمود:

تَجاوَزوا عَن عَثَراتِ الخاطِئینَ یقیكُمُ اللّهُ بِذلكَ سُوءَ الأقدارِ۵.

1.. ترجمه تفسیر المیزان، ج۸، ص۴۹۶.

2.. آل‏‏عمران: ۱۳۴: (وَ الْكاظِمینَ الْغَیظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنین).

3.. شورا: ۴۰.

4.. الکافی (دارالحدیث)، ج۳، ص۲۷۸، ح۱۷۹۰.

5.. مجموعة ورّام، ج۲، ص۱۲۰.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11096
صفحه از 268
پرینت  ارسال به